Lisa
    Hej, jag har precis påbörjat mitt sista år på samhällskunskapliga linjen. Förra året fick jag underkänt i matematik 2a och i år har jag möjlighet att göra om kursen. Har inte bestämt mig än men vill veta att jag fortfarande har behörighet till att ta studenten ifall jag inte går om kursen.
    Vad krävs för att ta studenten ifrån ett högskoleförberedande program, samhällskunskapliga linjen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    I Examensbevis från >>Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet måste betyg i kursen Matemaik 2b ingå; det är en obligatorisk kurs för SA-programmet.

    För att betyg i matematik 2a ska kunna ingå (i stället för 2b), måste rektor ha fattat beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram (och beslut om det får senast fattas innan eleven avslutar åk2 på gymnasiet). Så, om rektor ännu inte har fattat beslut för att du får läsa enligt Individuellt anpassat program, då är det nu för sent för det. Du måse därför få betyg i MATEMATIK 2B.

    Om beslut om Individ.anpassat program för dig finns /sedan förra året/ - då kan du ta betyg F i matte 2a in i examensbevis från SA.

    Utan betyg i matte 2 går inte att få Examensbevis från Samhällsvet.programmet. F är också ett betyg. Dock drar F-betyget ner konkurrenskraft i dina betyg rätt mycket, därför "vinner" du på att försöka få godkänt betyg i mattte 2.

    Ang. "ta studenten" >>... så beror det på vad du menar. Om du menar springa ut med mössan på och delta i studentfesten, så får numera alla göra det, oavsett vilka betyg de fick på gymnasiet; men om du menar få Examensbevis och med det också behörighet till högskola - då måste du ha betyg i matte 2.

    Om du inte vet om beslut om Individuelltanpassat gymnaieprogram är fattat för din del, se i din Individuella studieplan eller prata med SYV på din skola.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! :)

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej igen. Tack för svaret! Har bara en fråga dock. Jag har ett betyg i matematik 2a, vilket är ett F, räcker det för ett examensbevis eller behöver det som lägst vara ett E?
    • Julia : F betyg i matte 2a kan ingå i examensbevis från ett Yrkesprogram. För att det ska kunna ingå i exambevis från ett högskoleförberedande program krävs rektors beslut om Individuellt anpassat program.