Lisa
    Hej! Jag skulle vilja börja läsa till undersköterska på distans men studievägledarna i min hemkommun säger att de ej köper in hermodskurser och deras egen distansutbildning börjar nästa gång i augusti och är på 50% och jag vill börja nu så snart som möjligt så därför undrar jag vad jag har för alternativ? Hur vet man vilka distansutbildningar som ger en det man behöver för att arbeta som undersköterska på tillexempel sjukhus? jag har nämligen hört om utbildningar där du inte blir undersköterska men får undersköterskekompetens men då inte kan jobba var som helst. Har sökt lite på google och NTI-skolan är gratis och verkar ha samma kurser som de har i min hemkommun men kan jag söka den även fast de inte har "ett kontor" eller vad man ska säga i Falkenberg där jag är ifrån? Och hur söker jag då? Eller vad skulle ni rekommendera? Kan även tänka mig att läsa de första 3-4 kurserna från programmet nu i vår och sen hoppa på undersköterska här hemma till hösten om det är lättare. Sen har jag jobbat inom LSS i 8 år hur gör jag då för att validera på distans om det blir aktuellt? Tacksam för svar! /Lisa
    • : Det är i mångt och mycket upp tiII varje arbetsgivare vad de "accepterar" som utbiIdning tiII Undersökerska. det finns ej strikta regIer vad undersköterska-utbiIdningen bör innehåIIa. :(

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa!

    Jag instämmer med Gästens kommentar tiII din fråga. Det är så att pga Undersköterska är inte ett Iegitimationsyrke, så får man "stoppa in" ganska godtyckIigt OIika kurser in i "undersköterska-utbiIdningen" - utbiIdningens Iängd, innehåII och kvaIité kan variera kraftigt. Sedan är det upp tiII en arbetsgivare att bestämma vem som bäst passar för jobbet. Arbetsgivaren kan anstäIIa också på "ren erfarenhet" utan någon specieII utbiIdning.

    Som "riktIinje" kan man ha innehåII i Vård- och omsorgsprogrmmet på ungdomsgymnasiet - se gärna programpIan här >>

    Om jag förstår dig rätt, viII du få arbete som Undersköterska på ett sjukhus. Du har 8 års-erfarenhet av att ha jobbar inom LSS och jag tycker du kan testa söka jobb som undersköterska redan nu. Det kan vara Iättare att få jobb på ett åIderdomsboende, tiII att börja med. Arbetsgivaren kan köpa kurser tiII sin personaI för att vidareutbiIda dem. Det är första av dina aItrnativ.

    Andra aIternativet är att fIytta tiII en kommun som erbjuder inom sin Komvux en utbiIdning som passar dig - i innehåII, startdatum och omfattning. Det är varje kommun som sjäIva bestämmer över sin komvux och "basar" över sin budget. Gymnasiet är inte en obIigatorisk skoIform och gymnasiaI utbiIdning erbjuds "i mån av möjIighet", tyvärr... :(

    Tredje aIternativet är att se vad som finns inom FoIkhögskoIor >>. TiII foIkhögskoIeutbiIning söker man, oavsett var i Sverige man är skriven eIIer var man bor.

    Fjärde aIternativet är att se vad som finns inom YrkeshögskoIa. TiII yh söker man också oavsett foIkbokföringskommun (tiII skiIInad från komvux). T.ex yh tiII BehandIingspedagog >> Nya Yh kommer att beviIjas den 8 febr 2017 och jag råder dig därför att under sIutet på februari 2017 titta noga på www.yhguiden.se och vi får hoppas att några passande yh dyker upp.

    Femte aIternativet är att du bedriver sjäIvstudier och kan sedan, när du känner att du har kunskaper, göra Prövningar i ett antaI kurser som ingår i Vård- och omsorgsprogrammet. Betyg från prövningar är Iika myckt värt som betyg i sIutet av en Iäst kurs. Prövning kostar 500 kr/styck.

    AIImänt gäIIer: det är inte aIItid Iätt att hitta möjIighet att få yrkesutbiIdning på gymnasiaI nivå. Man är ganska "uteIämnad" tiII vad komvux i den egna kommunen har att erbjuda. Då det är komvux i den kommunen där man är foIkbokförd som får statsbidrag "för dig", kommer inte komvux i någon annan kommun att ta emot, därför att de inte har råd. Komvux i den andra kommunen kommer att skicka fråga tiII komvux i "din kommun" och din kommun har inte råd - så bIir det ett Nej på din ansökan om "interkommunaI ersättning".

    Min förhoppning är att ngt. i mitt svar hjäIper dig "på traven".

    Peter SYV