Sotnik

    Hej,

    Jag gick inte klart gymnasiet så jag saknar grundläggande behörighet därifrån, däremot så är jag utbildad Fastighetsmäklare, uppdragsutbildning 120 HP.

    Min fråga är då hur mina chanser ser ut för att komma in på yrkeshögskola som exempelvis inköpare eller fastighetsförvaltare?

    På de flesta utbildningar så finns det en punkt gällande behörigheten som är följande: "Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen." Jag tolkar det som att det borde räcka med min avklarade utbildning men känner mig lite osäker.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrkeshögskola i Sverige får göra egna behörighetsbedömningar. Och även obehöriga kan tas in på en yrkeshögskoleutbildning, därför tycker jag du kan söka till alla yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av; se gärna utbud på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare