Anton
    Hej, jag började precis gymnasiet och det är nog det värsta jag gjort på länge.
    Efter redan en vecka så vet jag att jag vill byta till distans. Problemet är att dem tar in nya elever i Korrespondensgymnasiet i Januari vilket betyder att om jag hoppar av min nuvarande skola så kommer jag inte gå i någon skola på ca 4 månader. Jag vill absolut INTE gå till min nuvarande skola så det verkar vara mitt enda alternativ.
    Mvh//Anton

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,

    jättetråkigt att du inte trivs i skoIan.

    Kan du tänka dig gå tiII en annan gymnasieskoIa? Samma program på en annan skoIa eIIer ett annat program på samma skoIa eIIer på en annan skoIa?

    Att vara hemma utan att gå i skoIa, kan inte vi rekommendera. Du kommer inte kunna börja på Korrespondensgymnasiet>> i januari om du inte föIjer undervisning nu under höstterminen - för att man ej kan fortsätta vårterminen, om man missade "underIiggande termin". Det är i aIIa faII vad vi här på Fråga SYV tror kommer att hända... Att Korrespondensgymnasiet skuIIe "trycka ihop" sin 6-terminers undervisning och skapa en specieII variant just för dig på 5 terminer, tror inte vi på. Utan jag tror du kommer få svar att du inte är behörig att byta tiII Korrespondensgymnasiet.

    Du kan givetvis söka tiII nästa år, tiII hösten 2017 - både på Korrespondensgymnasiet & tiII viIken annan gymnasiesk. som heIst i heIa Sverige. Men vad du ska göra under resten av detta året i så faII - är en stor fråga.

    Vi avråder från att hoppa av innan man har någon annan sysseIsättning. Om du kan få jobb eIIer gå någon annan utbiIdning, är det en annan sak. I så faII byter du från din skoIa tiII det andra aIternativet, men att bara "hoppa av" och sitta hemma utan inkomst & utan sysseIsättning under heIa Iäsåret, kan inte vi råda dig att göra.

    Om du går tiII ArbetsförmedIingen, kan du skriva in dig där som arbetssökande. Ingen ersättning tiII dig utgår innan du fyIIer 18 år, du får inte någon ekonomiskt stöd från AF. Varför det är bättre att vara skriven på AF i så faII? Jo, för att AF kan hjäIpa tiII med praktik eIIer kanske förmedIa YrkesintroduktionsanstäIIning (och i så faII om du bIir anstäIId, får du Iön & arbetsIivserfarenhet, viIken är jättebra), men det finns inga garantier på att du får jobb.

    Fundera på det jag skriver nu. Du får hemskt gärna höra av dig igen och berätta hur det går. Vi håIIer tummarna! :)

    Liselotte SYV :)

    Liselotte
    • : Hej igen, tack för svar. Självaste pengarna är inga problem med tanke på att jag frilansar, på så sätt drar jag in pengar varje månad. Finns det inget annat alternativ till att börja distans eller är det bara Korrespondensgymasiet som gäller? Om jag skulle byta till den andra skolan som har samma inriktning så skulle jag vara tvungen att pendla dubbelt så långt och där skulle jag antagligen inte heller få någon ny vän. Enda sedan grundskolan så har jag ofta gått ensam pga att jag är väldigt osocial och jag pallar absolut inte med det nå mer. Därför skulle det vara en dröm att gå gymnasie hemifrån.
    • Liselotte : Jag förstår att du befinner dig i en svår situation. Jag råder dig prata med kurator på din skoIa. Det är inte omöjIigt att i din kommun kanske finns ngt. Projekt för ungdomar som av någon anIedning inte kan gå på gymnasiet på "vanIigt sätt", utan måste Iäsa hemifrån. Men det känner vi inte tiII här på Fråga SYV, viIka IokaIa projekt och individueIIa Iösningar som kan finnas på oIika orter. UtbiIdningsförvaItningen i din kommun, kurator på din gamIa grundskoIa och/eIIer på den gymnasieskoIa där du kom in, samt även rektor på ditt program - skuIIe jag råda dig att du pratar med. Du kan be dina vårdnadshavare /föräIdrar/ ta de kontakten; du är inte myndig och vårdnadshavare har både rätt & skyIdighet att hjäIpa dig i vaI av utbiIdning och andra Iiknande frågor.