Amanda
    Om man utbildar sig till ämneslärare 7-9 i ex. svenska, historia och geografi. Och sedan önskar att undervisa på gymnasienivå i samma ämnen. Vad är det man behöver göra för att kunna undervisa på gymnasienivå?

    Är det så att man gör kompletterande eller måste man börja om för att bli behörig lärare (och i sin tur skaffa lärarlegitimation)? Hur står det till?

    Vänligen,
    Amanda Lundblad

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Amanda!

    Studievägledare på lärarutbildningen svarar att man kan läsa fler högskolepoäng i det ämnet som man vill "höja sig från grund- till gymnasiet" och ansöka om utökning av sin lärarlegitimation och att det borde, enligt de nuvarande reglerna gå bra. Dvs att man läser en termin på heltid i varje ämne & bör därefter få utökning av sin lärarlegitimation.

    Så ser reglerna ut idag, men lärarutbildningen brukar förändras med jämna mellanrum. Så vi vet inte hur det blir om fem år.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte