Amalia
    Jag skulle vilja bli präst men man jag läsa till engelska 6 och svenska 3 och sen gå direkt på högskolan
    • Julia : Menar du att du vill ENDAST läsa två kurser - svenska 3 och engelska 6 och inte resten av gymnasiet? På så sätt uppnår man ej Grundläggande behörighet, utan det är gymnasieexamen (Examensbevis som måste innehålla minst 2500 poäng betygsatta kurser och av dem minst 90% med godkända betyg) + att i fall man har Yrkesexamen måste man se till att man även läst upp till sv3 och eng6, som inte ingår automatiskt i yrkesprogram. Förutom Grundläggande behörighet måste man även ha läst Svenska Kyrkans grundkurs på en av folkhögskolorna som är på 16 veckor. Sedan kan man komma in på utbildning till Präst. Hör gärna av dig om du undrar någonting mer, vi finns här för att svara på dina frågor!
    • : Hur utbildar jag mig till präst?
    • : Förstår inte riktigt
    • Anna : Jag skriver nu ett nytt svar på din fråga.
    • Anna : Nu har jag svarat på din fråga. Läs mitt svar och hör av dig om du undrar något mer.
    • : Hur lång tid tar det tills man är färdig som präst?
    • Julia : Folkhögskolekurs, som är första steget till att kunna bli präst, är på 16 veckor + högskoleutbildning på 4,3 år, dvs nästan 9 terminer. Sammanlagt blir det nästan 5 års studier efter gymnasiet.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Till präst utbildar man sig på Teologiska högskolan och info om utbildningen finns här
    http://kurser.ths.se/Course?e.uoh.ths.tepr2.310

    Behörighet till den är Allmän gymnasiekompetens med godkända kurser i Svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 och Engelska 6. Du kan, alltså, läsa på ett valfritt gymnasieprogram men om du läser på yrkesprogram behöver du säga på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet.

    Sedan behöver du också gå en Grundkurs på en folkhögskola - innan du kan bli antagen till någon högre utbildning inom kyrkan.

    Du behöver, alltså - både en 16veckors lång kurs på en folkhögskola OCH fullständig gymnasieexamen - för att bli behörig att sedan söka till utbildning Präst på Teologiska högskolan.
    Så här kan man också uttrycka det:
    "För att bli präst ska du ha en teologie magisterexamen eller en religionsvetenskaplig magisterexamen från ett universitet eller en högskola. Därpå följer ett års avslutande studier vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.
    Första steget är Svenska kyrkans grundkurs som är 16 veckor och ges vid flera folkhögskolor."

    Jag hoppas att jag lyckades förklara bättre nu! Hör av dig igen om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar
    ANNA