Gäst
    Hej
    jag söker svar på frågan - en student på genusvetenskapliga programmet på Lunds Universitet vill åka iväg en termin som utbytesstudent. Hur går det till? Vad måste man tänka på? vad måste göras, när och hur? tusen tack för ett snabbt svar!
    :)
    • : Hej igen! Jag vill veta vilka program inom humaniora man kan läsa på universitet i Sankt Petersburg som utbytesstudent. Det gäller en termin (hösttermin 2017). Undervisning ska ske på engelska. Vore tacksam för din information.
    • Milla : Studievägledare på Lunds universitet som vi pratade med säger att det är en "senare fråga" för att det gäller i första hand att bli utvald till att delta i programmet. Sedan bestämmer man tidpunkt för resa. Just vad det gäller St.Petersburg så tror studievägledaren att det kan i så fall troligtvis bli först nästa läsår och det är inte helt klart vilka kurser som universitetet i St.Petersburg kommer att erbjuda nästa år.
    • Milla : Det är konkurrens om platser på utbytesprogrammet. Det är bara några få som väljs ut. Det är för tidigt att titta på exakt vad man ska kunna läsa på ett utländsk universitet - för det kan lätt bli så att man "tittar ut" en attraktiv utbildning, men sedan inte blir utvald. Man ska ta "en sak i sänder", tycker Studievägledare på Lunds universitet och vi på Fråga SYV håller med. :).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    gå in på den här sidan>> där du ser med vilka universitet i andra länder som Lunds universitet har avtal med om utbytesstudier.

    Mycket bra reIevant information finns här>>> och kort info som jag kan ge är att det är innan 25 nov 2016 som studenten själv måste sätta ihop sin ansökan. Det är inte alla som söker som blir utvada. Det är viktigt att ha bra studieresultat och sedan även göra en bra ansökan. Vad en bra ansökan är kanske det är svårt att exakt "sätta fingret på", men det är bra att uppge alla sina extrameriter, som t.ex språkkunskaper - eIIer i fall man på sin fritid eller som extrajobb utför "sociala arbetsuppgifter", t.ex kanske man är Flyttingguide eller hjälper till med hjälpsändningar till katastrofområden, eller har extrajobb som ledsagare t.ex.

    Men studieresultat är det viktigaste, sedan tillkommer språkkunskaper och sedan de extraaktiviteter (extrameriter).

    Om man blir utvald till att delta i utbytesprogrammet, får man en Koordinator tiII hjäIp med att ordna allt det praktiska.

    Ang. boende i det landet där man ska läsa (oftast handIar det om en termin) - så ordnas det oftast med hjälp av det universitetet där man ska studera.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare