Jonatan
    hallå. Jag har börjat en ny skola (som är en grymm skola.) Problemet är klassen. Jag har gått i klassen i drygt en månad (våran klass heter K). Men jag tycker att det är en "stökig" klass. I "L" har jag alla mina gammla kompisar som jag gick med tidigare. Grejen är den att jag har varit långtidssjuk i stort sätt hella 8:an och nästan halva 9:an. Min diagnås påverkar mig i skolan då jag kan miss stora delar av skoldagen. Jag tycker det är jobbigt att förklara för dom nya i klassen att det är på grund av sjukdom (och inte frivillig skolk som dom tror att det är till 200%). Men i "K" klassen har jag mina gammla kompisar som jag har en MYCKET nära relation till. Jag känner att jag mår dåligt över detta och jag vill inte bli utfryst som på min gammla skola. Jag blev även depprimerad då jag fick reda på att jag bär på sjukdommen hela livet. Den nya skolan blir som en nystart på mitt live efter den jobbogaste tiden på högstadiet. Min rektor har sagt att i VISSA fall kan man göra undantag när det gäller 1-2 elever. Har jag en bra anledning att byta på grund av ett sådant undantag?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jonatan,

    jag tycker du har en mycket bra anIedning att åberopa "undantag" (specieIIa omständigheter).Du kan också få hjäIp av kurator, skoIsköterska och lärarna, om det finns någon ämnesIärare som du kan prata med. Jag skulle börja med Kurator. Hen har sekretess och berättar inte vidare det du inte viII att hen ska berätta, men hen kan prata med rektor och få igenom ett undantag och speciella lösningar.

    Jag tycker du har bra anledning till Specialbehandling, att du får som du viII för att du har det extrasvårt i skolan bl a för att du missar en del undervisning, utan att du kan påverka det.

    Hoppas det ordnar sig inom mycket kort, hör av dig sen och berätta hur det går. :)

    L. :)

    Liselotte