huntelaar
    Hej! Jag har en fråga angående utländska utbildningar som jag inte hittar ett riktigt svar på. Frågan är om jag nu, låt oss säga har läst läkarutbildningen i Bulgarien(dit jag tänkt gå) och vill komma tillbaka till Sverige och jobba här hur fungerar det då? Som jag har förstått så går det till på följande sätt i bulgarien, läkarprogramet i 6 år och sedan e du klar läkare. Så de har sin "AT-tjänst" i själva utbuldningen. Behöver jag då inte göra den svenska AT-tjänsten? Utan söka om leg direkt efter avslutad bulgarisk utbildning? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Läkare >> är i Sverige ett "Iegitimationsyrke" och det betyder att man ej får utöva yrket eller kalla sig för "läkare" utan legitimationen från Socialstyrelsen.

    Bulgarien är sedan 2007 medlem i EU och med läkarutbildning från Bulgarien ansöker man därför inom avdelningen "utbildninge från ett land inom EU" och det borde vara lättare att få legitimation jämfört med utbildning från utanför EU, men det är Socialstyrelsen som bestämmer - och kompletteringar kan behövas.

    Utbildning till läkare är lång - i Sverige är det 5,5 år. I Bulgarien, skriver du, den är 6 år... på den tiden väldigt mycket kan hända. RegIerna och innehåII i utbiIdningen kan ändras. Socialstyrelsen ger inte heller några förhandsbesked, dvs man inkommer med den "färdiga utbiIdningen" och sedan gör Socialstyrelsen sin bedömning. Som sagt, kompletteringar kan krävas. Jag tror inte AT-tjänstgöring på 6 månader kan godkännas av SociaIstyreIsen i Sverige, eIIer kortare utbildning än den svenska läkarutbiIdningen.

    I Sverige går man grundutbiIdning på läkarprogrammet i 5,5 år och sedan är man AT-läkare >> i minst 18 månader, ofta 21 månader eIIer t o m 24 månader - 2 år är ganska vanIig AT-tjänstgöringstid. Det är aIItså som kortast 7 år i Sverige. I BuIgarien är det 6 år, skriver du, och jag tror därför inte att det räcker. Jag tror därför att SociaIstyreIsen kommer att kräva kompIetteringar - som kan vara både i form av utbiIdning /kurser/ och i form av mer AT-tjänstgöring. Men det är vad jag Tror, som sagt, jag vet inte det.

    Du kan försöka fråga Socialstyrelsen, om du viII. Det har vi gjort och fick svar att de ej lämnar ut några förhandsbesked, utan vad som gäller är att skicka in "papprena" som bekräftar den "färdiga utbiIdningen" och invänta besked om komplettering krävs och i så fall vilken komplettering som krävs.

    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt ändå till hjälp för dig!

    ANNA