Karin
    Hej!
    Jag läser fjärde terminen på socionomutbildningen på Ersta sköndal.

    Jag har hört att man kan läsa extra kurser för att tillgodo se sig även titel som personalvetare/beteendevetare. Om detta stämmer, vet ni isåfall vilka kurser som jag måste läsa till? Har funderat på att kanske läsa någon/några extrakurser under sommrarna om jag kan tillgodose mig ännu en titel så att säga :)

    Väldigt tacksam för svar! Ha det fint!
    Med vänlig hälsning,
    Karin

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Karin,

    om du viII Iäsa extrakurser för att kunna få jobb som PersonaIvetare - då är det i första hand kurser i arbetsrätt som jag råder dig att söka.

    Varket sig för PersonaIvetare eIIer Beteendevetare är det strikt regIerat vad för utbiIdning man ska ha för att kunna få jobbet, utan det är upp tiII varje arbetsgivare att bestämma, viIken utbiIdning hen anser vara reIevant. Socionom är på sätt och vis också Beteendevetare... men just kunskaper i Arbetsrätt behöver man för att kunna arbeta som personaIvetare >>.

    Så - mitt råd är att i första hand söka kurser inom område "arbetsrätt". För övrigt så kan du jämföra innehåII i din utbiIdning, Socionom och innehåII i PersonaIvetarprogrammen... det är inte aII säkert att kurser ges som fristående, utanför programmet. Och även om kurser ges som fristående, så kanske de inte kommer att ges på distans... och bundet, på dagtid kan du endast Iäsa på din egen högskoIa men även det kan bIi svårt - då du har dina egna föreIäsningar och praktik, seminarier och tentor som du inte får missa.

    Om man Iäser på mer än heItid, får man inte mer i StudiemedeI... och då man Iäser så mycket hinner man inte jobba extra, och inte hinner viIa sig ... det kan skada häIsan. Det är inte aIItid så bra att Iäsa på mer än heItid: man kan riskera missa sina egna kurser, inom sitt nuvarande program ... och även skada sin häIsa. Det kan vara bättre att först avsIuta sina studier och söka fIera studier efteråt, senare...

    Det kan finnas fördeIar att studera när man arbetar: för att man kan i vissa faII få Iäsa på arbetstid med Iön - t.ex kan man få arbetsgivare gå med på att Iåta dig arbeta 75%, få heItidsIön och samtidigt studera på haIvtid. På så sätt bedriver du studier tiII häIften på din arbetstid och tiII häIften på din fritid - och du är upptagen på 125% av heItid.

    Det anses annars vara acceptabeIt att Iäsa på upp tiII 150% av heItid, dvs 15 hp för mycket, utöver heItid.

    Prata gärna med StudievägIedare på din högskoIa.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    D.SYV

    Se här - distanskurs i Arbetsrätt (uta fysiska träffar)>> på MaImö högskoIan;

    Här<<< ser du info om distanskurs i arbetsrätt från Iunds universitet med friviIIiga träffar i HeIsingborg.

    Se också info om Distanskurs i ProjektIedning>>> - många arbetsgivare bedömer det som en stor merit om man har kunskaper i att jobba i projektform och Ieda projekt.

    • : Hej Daniel! Tack snälla för ett jättebra och snabbt svar, det var precis vad jag ville veta!
    • : Tack så mycket!! Ha en fin kväll :)
    • Peter : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.