Karim

    Hej. Då jag inte har allmän högskolebehörighet vill jag läsa upp mina slutbetyg från 2003. Mitt "problem" är att jag är utskriven, bor och jobbar utomlands så jag behöver studera på distans. Vilka möjligheter jag har för att läsa på distans på? De kurser jag behöver komplettera är följande: Fysik B Kemi A B Mattematik A B C Spanska steg 3 Jag förstår att vissa kurser är svårare (för att inte säga omöjliga) än andra att läsa på distans så som Kemi då vissa delar kräver att man är på plats. Finns det möjlighet att få betyg genom att bara göra prövning/slutprov? Min sista fråga är, hur fungerar det med ansökan till högskola på reell erfarenhet, hamnar min längst ner i listan efter de som har allmän behörighet? Tack för svar. Med vänlig hälsning, Karim

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du inte är folkbokförd i Sverige, kontakta Skolverket med frågan om du får lov att läsa gymnasiala kurser på komvux eller göra prövningar. Du kan få svar att du inte kan göra det, tyvärr.
    Fråga i så fall om Skolverket kan ge dig ngt förslag på en lösning förutom att ska folkbokföra dig i Sverige.
    Om du folkbokför dig i Sverige, vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd med frågan om du kan läsa de kurser som du vill läsa - på distans. Det är nya, motsvarande kurser du ska fråga efter pga de gamla kurser som du nämner i din fråga, har upphört och de nya kurser heter Fysik 2, Kemi 1 och 2, Matematik 1,2 och 3 samt Spanska 3.

    • : Tack så mycket för informationen.
    • Julia : Jag har nu skrivit ännu ett svar till dig. Hoppas våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Mikael råder dig kontakta skolverket, vilket jag också håller med om - att det är en bra idé. Och här hittar du kontaktinformation till Skolverket.

    Du frågar också om reell kompetens - men man kan mena lite olika saker med det.
    En aspekt i detta är att om man saknar Slutbetyg, Examensbevis eller fullständig utländsk gymnasieexamen - kan man bli bedömd att ha grundläggande behörighet genom kombinationen av 3-årig arbetslivserfarenhet + några godkända gymnasiala betyg, men godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet måste du hur som helst ha. För konkurrens behöver man resultat av högskoleprovet, för att annars kan man endast få plats på utbildningar där det står "tomma platser", och där man ej behöver konkurrera om plats pga alla behöriga sökande kommer in. Om detta kan du läsa på antagning.se/En-annan-väg
    Men man kan också med "reell erfarenhet" mena att om man t.ex saknar betyg i engelska från gymnasiet men har t.ex skrivit doktorsavhandling på engelska och försvarat den med godkänt resultat, då ska man inte behöva skaffa sig godkänt betyg i eng., utan antagningsgruppen på lärosätet (högskola/universitet) kan "befria" från kravet på att ha betyget i ett visst ämne (pga höga  bevisade meriter/kunskaper - på annat sätt än genom gymnasiala  betyg). Man kontaktar i så fall antagningsgruppen/antagningsenheten på den högskola eller det universitetet dit man vill söka till, och ber om att de gör bedömning om man kan bli befriad från ett visst behörighetskrav.
    Vänligen
    Julia

    • : Tack så mycket för informationen.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!

    Frågor och svar

    • CC

      Vad hade varit bäst för mig?

      Hej! Jag vill söka till statsvetarprogrammet på GU 2025 men dem har meritpoäng på ca 18,9. Jag har 16,6. Min plan har varit att läsa kurser på konvux för att få upp min merit, men undrar vad som hade varit den bästa planen och om det ens är möjligt? Eller ska man satsa på hp? Jag hade tänkt att...

      Milla : : Hej!gör högskoleprovet (så många gånger du kan) - högsta resultat kommer att gälla.Att läsa engelska 7 är absolut inte fel, oavsett vilken utbildning eller vilket yrke du vill... Läs hela svaret
    • Tonka

      Får man gå på flera komvux samtidigt?

      Hejsan, Jag har nu tittat på ett matte program som finns på NTI på Distans. Sedan så måste jag ta en Fysik 2 kurs i klassrummet och det har inte NTI, Kan jag då gå både på NTI och Jensen samtidigt?

      Milla : : Hej!Om du vill läsa kurser på gymnasial nivå, ansöker du hos komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Komvux kan köpa kurser av bland annat NTI, Jensen och andra skolor. Du... Läs hela svaret
    • Miriam

      Funderingar kring CSN folkhögskola/bibelskola?

      Hej! Jag ska gå bibelskola till hösten och har lite funderingar kring CSN lån och bidrag. Skolan tillhör Kaggeholms folkhögskola, så det är CSN berättigat även om den är utomlands vad jag förstår. Min första fråga...

      Milla : : Hej,frågorna om studiemedel besvaras bäst av studiestödsutredare (som jobbar på CSN) för att det är de som fattar beslut. Allmänt gäller (vilket du kan läsa om... Läs hela svaret
    • Haaju

      Antagningepöeng för tandhygienist program?

      Hej, jag har precis klarat en folkhögskolan allmäntkurs 3 år program och fått bara 2.5 och saknar svenska 3 bara . Så att hur kan jag förbättra och blir antagen till tandhygienist program?

      Milla : : Hej!utbildningar till Tandhygienist ligger i Sverige på högskolenivå (alltså ges på högskolor eller universitet) och därför måste du skaffa dig godkänt betyg i... Läs hela svaret
    • Katten

      Yrkeshögskola och högskola?

      Är det dåligt att ta en examen från både höskola och en yrkeshögskola. I det här fallet skulle jag vilja ta en kandidatexamen i affärsjuridik och sen kanske ta en examen från en yrkeshögskola som redovisningsekonom. Tänkte...

      Milla : : Hej,lönefrågorna är ofta svåra att besvara (på grund av individuell lönesättning); många faktorer spelar roll när lönen bestäms, bland annat hur duktig att du själv... Läs hela svaret
    • A9

      Fel slutbetyg från gymnasiet, ändra betyg efter studenten?

      Hej! Jag tog studenten för några dagar sedan och det var några betyg som jag och mina klasskamrater inte fick veta först efter vi fått våra betyg givna till oss på studentdagen. Studentdagen var hektiskt så jag hann inte kolla igenom mina betyg...

      Milla : : Hej!jag råder dig kontakta skolverket; ring 08-52733200 - det är telefonnummer till skolverkets upplysningstjänst. Epostadressen är [email protected] kan... Läs hela svaret
    • Lena109N

      Kan man läsa flera kurser på heltid i komvux?

      Hej! Jag saknar 900 poäng för en gymnasieexamen och vilka läsa upp det så snabbt som möjligt.. Går det på något sätt att läsa 900 poäng på max ett halvår?

      Milla : : Hej!Komvux brukar inte ge plats på kurserna som motsvarar studier på mer än heltid. 900 gymnasiala poäng läser man på heltid på 45 veckor; komvux-terminer brukar vara i 20... Läs hela svaret

      apotekstekniker?

      hej, kan man plugga vidare till receptarie ifall man är utbildad som apotekstekniker. samt har receptbehörigt förutom jag får ej godkända

      Milla : : Hej!De som är utbildade apotekstekniker och de som saknar den utbildningen söker till receptarieprogrammet på samma villkor. Formellt sett, ger utbildning till apotekstekniker inga fördelar när man söker till... Läs hela svaret
    • Lovis

      Antagningsbesked YH?

      Hej Jag har sökt 9 olika YH-utbildningar på 6 olika skolor. Idag fick jag besked från utbildningen längst ner i min prioritetslista (vi kan kalla den utbildningen A) om att jag blivit antagen hos dem samt att jag behöver tacka ja/nej till min plats senast den 12/6....

      Milla : : Jo, absolut. Du kan tacka Ja till den utbildning där du nu är antagen och invänta antagningsbesked från de andra utbildningarna. Du kan när som helst (senare) ändra dig och tacka Nej till den utbildning som du tackade Ja till förut.
    • Adde.blund

      Utbildningar eller yrkesutbildningar?

      Jag har senaste decenniet arbetat i butik, och saknar gymnasial utbildning, och vill nu ändra inriktning, jag vet inte än vilken/vilka vägar som är enklast att gå? Finns det eventuellt betalda utbildningar att tillgå? Är lite delad i vad jag vill syssla...

      Milla : : Hej!Om du saknar gymnasial utbildning och inte vill läsa i 3 år på heltid mot gymnasieexamen på komvux eller på allmänna kurser på en folkhögskola (vilket kommer att ta tre... Läs hela svaret
    • Selma_000

      Varför är jag obehörig?

      Hej! Jag har sökt till olika högskolor nu till höst. Har bland annat valt tandhygienist och sociologi. Jag fick ett kontrollbesked igår där det står att jag är behörig till sociologi då jag har dom ämnen som krävs, men det står att jag är obehörig till tandhygienist i och med att jag saknar...

      Milla : : Hej,om du har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi 1 då är du behörig vad gäller naturkunskap 2. Om du har godkända betyg i alla tre kurser som jag nämnde ovan, kontakta Antagning.se och... Läs hela svaret
    • Rasmus Andersson

      Får man ta studenten efter 2 år på försäljning och service programmet?

      Hej! Jag undrar om man får eller kan plugga in ettans och tvåans årskurser första året på gymnasiet och treans andra året och ta studenten efter 2 år om man går försäljning och service programmet?

      Milla : : Nej, det kan man, som regel, inte göra.Studier på gymnasiet går på heltid och kurserna är upplagda efter en viss "mall"; många... Läs hela svaret
    • Elli

      Vad ska jag göra?

      Hej! Det är så att jag tar studenten om mer än en vecka och en lärare har tagit semester tidigt i år. Men problemet är att hen inte publicerade ett prov som var avgörande för mitt betyg och när personen gjorde det så var hen inte i skolan...

      Milla : : Hej,på skolan är det rektorn som är ytterst ansvarig. Du kan vända dig till rektorn, berätta vad som har hänt och be om hjälp med att få möjlighet att komplettera. Vad gäller... Läs hela svaret
    • Sifen

      Längre meritpoäng än medelmeriten?

      Hej! Jag är en tjej som snart slutar nian och har sänkt mig hemskt mycket. I den först antagningen kom jag in på linjen och gymnasieskolan jag ville på med 242 merit, den här terminen har jag sänt mig till 232,5 merit och medelmeriten detta året till...

      Milla : : Hej,"medelmeriten" spelar ingen roll för din möjlighet att bli antagen. Om dina betygspoäng ligger så pass mycket högre än antagningsgräns från förra... Läs hela svaret