Hej Lisa!
    Jag antar att du har Examensbevis (och inte ett Studiebevis) från Estetiska programmet och i så fall har Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Särskild behörighet till Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) -är godkända betyg i Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15).

    Om du har godkända betyg i Idrott och hälsa 1 och i Samhällskunskap 1b - då återstår det bara att läsa Matematik 2 (a, b eller c) och Naturkunskap 2. Du kanske har läst Matte 2b på gymnasiet. Den kursen ingår inte som obligatorisk på Estetiska programmet men många läser den ändå - som en valbar kurs.
    Som sagt, du behöver godkända betyg i alla de kurser som krävs för Särskild behörighet.

    Hör av dig om du undrar något mer!
    Lycka till!
    ANNA
    Samhällskunskap 1b är en 100 poängskurs som läses som obligatorisk på högskoleförberedande program.
    På yrkesprogrammen läses det en mindre kurs, á 50 poäng, som heter Samhällskunskap 1a1.
    Om man läste den där mindre kurser, behöver man läsa Samhällskunskap 1a2 - för att komplettera upp till 100 poäng och få samma kunskaper som Samhällskunskap 1b ger.

    Samhällskunskap 1b = Samhällskunskap 1a1 + 1a2
    100 poäng = 50 poäng + 50 poäng

    Om du har godkänt betyg i Samhällskunskap 1b, behöver du inte tänka mer på behörighet i Samhällskunskap.
    • : Jag har godkända betyg i idrott och hälsa 1, i matte 2b och även samhällskunskap 1b. Men va menas med samhällskunskap 1a2? För de står ju att man behöver 1b plus de?
    • Anna : Jag ska förklara om Samhällskunskap-kurserna i mitt utökade svar, se ovan om en stund.
    • : Okej då förstår jag! Men då är det alltså som jag trott från början att jag endast behöver läsa upp naturkunskap 2? Kan man läsa upp den på komvux efter sista antagningen nu i vår? Vill börja plugga till hösten men hinner inte läsa den innan 15 april eftersom jag ska ut och resa. Men kan börja läsa den i april! Hur funkar de om man inte har behörigheterna i när man söker men sen?
    • Anna : Sista kompletteringsdag till högskolans start på höstterminen är mitt i juni. När du gör ansökan innan 15 april, kryssar du för "kommer att komplettera med betyg" rutan och då skickar de inte besked OBEHÖRIG till dig utan väntar till sista kompletteringsdag. Råder dig undersöka möjligheter på Komvux - ang. läsa eller göra prövning i Naturkunskap 2. Det är olika i olika kommuner. Du kan inte vänta till april och sedan räkna med att du får plats på en kurs och betyg innan mitten på juni. Det finns över huvudet taget inget garanti på att få läsa någonting på gymnasienivå på Komvux. Din kommun kanske inte har budget kvar att ha några platser på gymnasietnivå. Du kan börja bedriva självstudier i Naturkunskap 2 och ta reda på hur det ligger till med Prövningar.
    • : Men hur tycker du jag ska gå till väga? Kan ni hjälpa mig att leta upp så jag kan läsa upp den kursen på distans. Bor i Växjö kommun. Vet inte vart man ska börja söka på. Svårt att googla fram själv.
    • Milla : Jag kommer nu att svara på din kommentar.
    • Milla : Nu har jag skickat svar & hoppas du fick den info du behöver. Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!
    Nu har jag ringt till Vuxnas lärande i Växjö och pratade med en Studie- och yrkesvägledare där som sa att det finns möjlighet att läsa Naturkunskap 2 på distans och att start på distans på NTI skola är varje måndag. Man bör anmäla sig senast 3 veckor innan kursstart.

    Om man vill läsa på "vanligt sätt", klassrumsundervisning - då är sista start 7 mars och senare är det bara distans.

    Här http://www.vaxjo.se/upload/www.vaxjo.se/Blanketter/Blankett%20-%20Arbete%20och%20välfärd/Vuxnas%20lärande/Öppettider%20tillsvidare.pdf kan du se öppettider och adressen är Kungsg.9 i Växjö.

    Ta med dig dina betyg från gymnasiet och gå prata med dem. Om du kan läsa från 7 mars med vanlig klassrumsundervisning eller om du inte kan det och vill läsa på distans i stället - kan ni diskutera på plats.

    Ang. Prövningar - så kostar det 500 kr som i de flesta kommuner. Till prövning får du förbereda dig genom självstudier. Mitt råd är att du i första hand anmäler dig till en kurs. Och tar prövning i andra hand... om du nu inte kan läsa kursen (av någon anledning).

    Om du läser på minst halvtid (dvs på 10 veckor) har du rätt till halva Studiemedel. Du kan läsa på fem veckor (på heltid) och har då rätt till hela Studiemedel under de 5 veckorna.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare