Filip
    Hej!

    Jag vill pröva upp mina betyg (sammanlagt 11 kurser) för att komma in pa psykologutbildningen. Har provat hogskoleprovet men stressen och tidspressen fungerar inte för mig.

    Till min fraga: Jag har bla datakunskap 50 p, smaföretagande B 50 p och företagsekonomi A 50 p i mitt slutbetyg. Gar dessa att pröva upp och i sa fall - vad heter de nu?

    Jag undrar ocksa över moderna sprak, som har bytt namn - visst ersätter de varandra, sa att jag kan boka in mig pa dessa prövningar även om de har en ny kurskod?

    Stort tack pa förhand,

    Mvh
    Filip

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    det är de kurser som i Tabellen för utbyteskomplettering>> som står som "motsvarande" kurser som kan ersätta de kurser i vilka du ha betyg i. De kurser som inte står i tabellen går det Tyvärr inte höja betyg i.

    Ang. moderna språk så måste det vara Samma språk också, dvs det går inte att ersätta betyg i franska med betyg i spanska eller tyska. :)

    • : Hej och tack för svar!
    • : Jag hittar inte företagsekonomi och datakunskap.. Vill bara dubbelkolla med dig om dessa verkligen inte finns längre? Det känns ju orimligt att chansen att höja sitt snitt mer därmed gar förlorad!
    • Anna : Tyvärr så stämmer det! Många SYV-ar tycker också det är orimligt. Men vi kan inte göra ngt. Vi har påtalat det till både Skolverket och till Universitets- och högskolerådet. Vi fick svar att "nu är det så" ... tyvärr. Och råd att råda elever satsa i så fall på högskoleprovet eller hitta en annan utbildning där deras betyg räcker för att komma in. :( Väldigt tråkigt, tycker jag med. Men vi på Fråga syv inte kan hjälpa det, tyvärr.