Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,

    för den som precis har tagit studenten gäller för Grundläggande behörighet att ha

    1. Examensbevis från ett högskoleförberedande program

    eller

    2. Examensbevis från ett yrkesprogram men då med godkända betyg i Svenska /eller svenska som andraspråk/ 2 och 3 samt i Engelska 6.

    Bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Under gymnasietiden fick jag höra att jag gick ett program som var både högskoleförberedande och att det var ett yrkesprogram men när jag försöker hitta information nu så verkar El- och energi linjen endast vara ett yrkesprogram. Var kan jag hitta specifik information för just det programmet jag gick?
    • Anna : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    • : Tack Anna men vart skriver du det?
    • Anna : Läs direkt under din fråga, jag har nu postat mitt svar... hör av dig angående om du kan se mitt svar! :)
    • Anna : Har du hittat mitt svar? Mycket kort: EE är ett yrkesprogram men eleverna på yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskola. I de högskoleförberedande programmen är de kurser obligatoriska och på yrkesprogrammen är de valbara.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,

    El och energiprogrammet>> är ett yrkesprogram, men eleverna på alla yrkesprogram har alla rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är frivilligt att läsa kurser för grundläggande behörighet, men vissa gymnasieskolor skapar "högskoleförberedande profil" och alla elever som väljer den profilen läser svenska 2, 3 och eng6 och med det får möjlighet att få grundläggande behörighet, då kallas det för "högskoleförberedande"... och i praktiken behöver inte vara någon skillnad för att om man har Grundläggande behörighet, då är man behörig att söka till högskola.

    Du kan läsa om EE programmet här>> och där kan du läsa beskrivning på de olika inriktningar, kika på programplanen och få exempel på yrken.

    Om du vill ha tips på vad man kan göra efter gymnasiet, så finns det förutom högskola och söka jobb, även andra alternativ, som t.ex yrkeshögskola.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA