Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pershia,

    jag vill lägga ett gott ord för yrkeshögskoleutbildningar, som t.ex den här>>

    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se och restplatserna till höstens yrkeshögskoleutbildningar inom område "Ekionomi/administration" finns här>>

    Det är som är mycket fördelaktigt med yrkeshögskoleutbildningar är att de vekrligen ger jobb. Minst 85% av de som avslutar en yh-utbildning har direkt efter avslutad utbildning - jobb. På vissa yh är siffran högre och ofta får man erbjudande om jobb redan under utbildningen och arbetsgivare försöker locka även att hoppa av utbildningen och börja jobba på heltid med oavslutad yh-utbildning. Detta avråder vi ifrån, utan vi råder att avsluta sin utbildning. Jobba på deltid kan man givetvis göra under utbildningen.

    Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska än högskoleutbildningar. Angående behörighetskraven, så kan yrkeshögskola göra Undantag och ta in personer som inte helt och fullt uppfyller alla behörighetskraven. Högskola/universitet kan inte göra det. Där måsta man uppfylla behörighetskraven.

    Det är alltså möjligt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning även om man egentligen inte är behörig.

    En annan bra sak med yrkeshögskola är att man söker varje yh separat och oberoende av andra yh, dvs man kan göra hur många ansöknignar som helst och behöver ej prioritera "i första hand", "i andra hand"... och så vidare, utan man söker varje YH i första hand. Sedan om man kommer in på flera, kan man välja sen... Så kan man inte göra inom högskola/universitet där man måste strikt prioritera i sin ansökan och man kan bli antagen till max 45 högskolepoäng (= 150% av heltid).

    På vissa komvux kan också "ekonomiutbildningar" finnas, men komvux är det varje kommun som bestämmer över och de tar in bara personer som är folkbokförda i sin egen kommun. Ibland finns det samarbete kommuner emellan som t.ex inom GR, Göteborgs regionen, där 13 kommuner samarbetar. Men någon som är folkbokförd i Stockholm eller i Ystad är då inte välkommen... :) jo, endast om hemkommunen beslutar att betala den så kallade "interkommunal ersättning" vilket är svårt att få igenom.

    Yrkeshögskola är däremot helt oberoende av vilken kommun man är folkbokförd i.

    Det finns YH som är på distans och då kan man bo var som och behöver ej flytta, Här>>ser man de Yh som inom Ekonomi/admin är på distans /dock är det värt att närmare undersöka vad som i varje enskilt fall menas med Distans>> (för att obligatoriska träffar kan finnas).

    Andra sätt som jag kan tänka mig: om man har gedigen ekonomisk utbildning från sitt hemland och även om man inte har betygen med sig... kan man i vissa fall genom praktik komma in i jobbet som t.ex Löneadministrator>> där ingen formell utbildning krävs, utan man kan bli upplärd på arbetsplatsen. Har man sedan praktisk erfarenhet i löneadministrativt arbete, som man får genom praktik, kan man sedan få jobb på ett annat företag. Ofta är bemanninsföretagen "ute efter" att hitta erfarna löneadministratörer för att hyra ut dem till olika företag för korta eller långa uppdrag.

    Flera tankar: om man är intresserad av ekonomi, kan man kanske tänka sig bli lärare i matte och ekonomi på gymnaiset? Man kan söka jobb som lärare med vilken tidigare utbildning som helst... om skola inte har möjlighet att få en behörig lärare, anställer dem /på en tidsbegränsad anställning/ den bästa av de sökande som finns - till den utannonserade tjänsten. På så sätt kan man testa hur det är att bli lärare i Sverige samtidigt som man får lön.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp på ngt. sätt,

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare