Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam!

    Alla gymnasieelever på alla gymnasieprogram väljer 200 poäng inom Individuellt val. Det är 2 stycken "normalstora kurser" kan man säga för att de flesta gymnasiala kurser är á 100 poäng (= 100 undervisningtimmar). Men om man väljer små kurser - då är det fyra stycken 50-poängskurser som får plats inom Individuellt val.

    Det finns också större kurser - t.ex Fysik 1a är en kurs á 150 poäng. Det finns också kurser på yrkesprogram som är á 200 poäng/styck och då kan man bara läsa en kurs inom Individuellt val.

    Det är, alltså, inte antal kurser, utan antal poäng som man väljer.

    I princip är det tillåtet att läsa vilka som helst kurser inom Individuellt val, men i praktiken finns det begränsningar, beroende på vad en viss skola kan erbjuda. Finns det inte lärare som kan undervisa i en viss kurs anställd på skolan, då kan man inte läsa den kursen. Sedan måste schemat också "gå ihop". En studiegrupp kan inte heller vara väldigt liten eller väldig stor - t.ex om det är färre än fem elever som vill läsa en viss kurs, så kan man inte starta den. Och om 40 elever vill läsa samma kurs - då kan inte en lärare undervisa dem som en klass (det är för många elever) - och kan man inte göra två grupper av dem, då måste man tyvärr lämna besked att alla som önskar läsa just den kursen, kan tyvärr inte göra det.

    I praktiken funkar det så att varje gymnasieskola har en lista på vilka kurser som kommer att erbjudas och man kan välja mellan. Du kan fråga efter den listan på de gymnasieskolor som du är intresserad av.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Tack så mycket! Menar du då att jag (tex) kan gå till gymnasiemässan nästa år, och fråga vilka kurser för individuella val de erbjuder? För det vore lätt och bra!
    • Anna : Ja! Man kan fråga på gymnasiemässa, på öppna hus och man kan också maila till gymnasieskolorna och ringa också. Man kan också boka tid för prova-på dag /skuggning/ och testa bli gymnasieelev för en dag och det vid flera tillfällen på flera olika skolor. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Skapa inloggning på den här platsen på GymnasieGuiden. Det går snabbt och är gratis. Då kan du markera gymnasieskolorna som dina favoriter - och får påminnelse när de bjuder på Öppna hus, Mingelkvällar och andra aktiviteter inför gymnasieval.

    Annars så finns det en lista på alla events inför gymnasieval här >> men den är låååååång och det är mycket smidigare att få påminnelse när just din/dina skola/skolor bjuer på aktiviteter för du kan ju inte vara intresserad av alla gymnasieskolor i hela Sveirge (det finns ca 900 gymnasieskolor i Sverige idag).

    Bästa hälsnignar & lycka till med dina studier & ditt gymnasieval!

    ANNA