Hej Hanna,

    på BF blir man Barnskötare>>

    Jobb som undersköterska och som barnskötare kan man i och för sig få även om man inte gick på varken sig VO eller BF.

    Allt fler kommuner anställer Förskollärare>> (det krävs högskoleutbildning för att bli förskollärare) och Barnskötare får allt oftare endast tillfälliga jobb (timmar vid behov eller vikariat men ej fasta anställningar).

    Som Undersköterska>> (efter VO) kan man få fast anställning i princip överallt i hela Sverige och behover ökar. Det är lätt att få jobb som undersköterska nu och förblir så i framtiden, säger arbetsmarknadsprognoser.

    Med kunskaper som VO ger (första hjälpen bland annat) är det också lättare att få jobb inom andra yrken, även på dagis är det mycket bra att kunna ge första hjälpen. Men på dagis är det svårt att få jobb med någon annan utbildning än Förskollärarprogrammet (högskoleutbildning).

    Personligen skuIIe jag satsa på VO om valet för mig stod mellan VO och BF. Men det är du som väljer, inte jag. Gå på öppet hus och prova-på dagar på båda programmen, prata med elever som läser på de programmen och med lärarna som undervisar på dem!

    Lycka till! ANNA