Evelina

    Hej! Jag ska börja på Lilla Akademien i år och måste fylla i mina valbara kurser. Det som jag har förstått är att man får bara välja två kurser om 100 poäng som individuellt val. Jag vill gärna läsa mer kurser än bara två och då undrar jag om jag måste kryssa i programfördjupning eller utökat program för dem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Utökat -betyder att du vill ansöka om att rektor fattar beslut att låta dig läsa på mer än heltid. Det är ett undantag och rektor kan avslå ansökan om att läsa utökat.

    Individ.val är det kurser a 200 poäng man läser; helt valfria kurser ( begränsning här finns endast pga vad skola kan erbjuda läsa, inget annat ).

    Prigramfördjupning är det ett visst Antal poäng som måste läsas och kurserna är valbara men endast från en lista på kurser som får läsas som Programfördjupande på just ditt program och här är det också begränsat även med tanke på vad just din skola kan erbjuda att läsa.

    Du kan önska läsa utökat, dvs mer än på heltid. Om rektor sedan säger Ja till det, kan du ändå sedan backa ur det... För att ingen kan tvinga dig läsa mer än heltid!;)