Elin
    Hej! Jag går just nu i trean på gymnasiet och håller på och kollar på olika högskoleutbildningar. Jag skulle vilja plugga psykologi och undrar vad ett kandidatprogram är? Den är ju kortare än ett vanligt psykologprogram och undrar om man i såfall inte blir utbildad psykolog efter de tre åren? måste man läsa någon annan kurs också för att få en PTP-licens?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    Psykolog i Sverige är ett av de så kallade legitimationsyrken, så om man vill bli legitimerad psykolog är det strikt reglerat hur man kan bli det: man måste bland annat ha psykologexamen. PTP-tjänsgöring och PTP-licens är lite "utanför" psykologexamen-kravet, dvs man kan inte frångå kraven att under alla förutsättningar även få ut sin psykologexamen och det är inte möjligt att göra i Sverige idag, om man går någon annan utbildning är just den 5¨åriga psykologprogrammet.

    Kandidatexamen - kan man ut om man har läst minst 180 högskolepoäng och av dem minst 90 högskolepoäng i sitt huvudämne. Kandidatexamen kan man ta ut i olika ämnen, bl a i psykologi. Men man kan inte på det sättet bli legitimerad psykolog, för att man ej får ut just psykologexamen

    Det finns andra yrken som t.ex Beteendevetare>> och Psykologisk coach, som kanske kan bli av intresse för dig.

    Studie- och yrkesvägledare