Aya
    Hej jag undrade vad är uf, vem kan starta det och kan man starta det när man går i natur. Samt ifall man kan göra det på egen hand dvs att ifall inte skolan erbjuder det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aya,

    en kort och ganska tydlig förklaring om vad UF är för något finns på gymnasieGuiden.se - och här>> får du snabblänk.

    Att starta ett företag är inte förbjudet för "vem som helst", men skillnaden är att UF är integrerad i skoIarbete/undervisning. På Ekonomiprogrammet, när man läser kurser Entreprenörskap och Företagsekonomi - då tar man hjälp av sitt UF-företagande för att omsätta teoretiska kunskaper i praktiken (och tvärtom: förstå teorier bakom det som man gör praktiskt inom sitt företag). Man får på skolan hjälp med sitt företag, det ingår som en del i undervisningen.

    Om inte skoIa erbjuder den möjlighet, då kan det bli rätt så svårt. Då måste du starta och sköta ditt företag helt på din fritid (utanför skolan). Kanske kan du i så fall "ta det" som ditt Gymnasiearbete. :) Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs i åk3, men den är inte så stor - 100 poäng = fem veckors heltidsstudier, men de 5 veckorna är spridda "på timmar" över hela året. Tänk dig att det är ca 200 timmar (allt som allt) som är avsatta för Gymnasiearbete och för att starta och driva ett företag behöver man lägga ner betydligt fler timmar.

    Som mycket ung, utan erfarenhet och utan hjälp från skoIan, blir de svårt att orka och hinna ha ett företag och hinna läsa samtidigt. Gymnasiestudier är på heltid. Men kanske kan du sköta ditt företag under lovveckorna och lite också vid sidan av studier på kvällstid och under helger? Som man säger på engelska: where there's a will there's a way... :)

    L. :)

    Liselotte