Emelie
    Hej! Jag gick fordon och fick ett studiebevis, har bara godkänt i engelska 5, fordonsteknik - introduktion, Fordons -och transportbranschens villkor och arbetsområden, Historia 1a1, Matematik 1a, Personbilsteknik - introduktion, Samhällskunskap 1a1 och Svenska 1. Fick F i Reparation av personbilar och lätta transportfordon, de andra ämnena som jag egentligen skulle ha gjort har jag inte fått betyg i alls. Vad behöver jag plugga för att få grundläggande behörighet? Måste jag gå en ny utbildning på komvux för att komma upp i de poängen jag behöver? Jag förstår inte riktigt och det är dåligt med information på nätet. Jag har hittat en universitetsutbildning som jag vill gå för att bli webbutvecklare. Mvh Emelie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!

    Det bästa och bekvämaste för dig är om du bokar tid på Komvux med en Studie- och yrkesvägledare - för att göra upp en Studieplan där ni tillsammans skriver in vad du ska läsa och när (dvs "termin för termin").

    Om du skickar direktlänk till info om den utbildningen som du vill gå - till Webbutvecklare, kan jag se vad det kräver för Särskild behörighet. För Grundläggande behörighet behöver du uppnå gymnasieexamen med godkända betyg i bland annat svenska 2, 3 och engelska 6.

    Examen från komvux: minst 2400 betygsatta poäng och av dem minst 2250 godkända poäng (du kan alltså ta in 150 poäng F in i ditt examensbevis från komvux, men det sänker konkurrenskraft i dina betyg, därför tycker jag du behöver satsa i första hand på att få examensbevis utan några F betyg).

    Du kan också, om du vill, titta på yrkeshögskoleutbildningar inom samma område (YH kräver något lägre behörighet och det går därför snabbare att uppnå; dessutom är yh kortare än högskoleutbildningar och man kommer därför ut i arbete och börjar tjäna pengar snabbare. Ännu en fördel med Yh är att de kan ta in obehöriga, vilket högskola inte kan göra. De Yh inom DATA som har Restplatser kan du se här>> Hela utbuden av Yh finns på www.yhguiden.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Hej igen!

    Jo, enligt info på hemsidan, krävs det endast Grundläggande behörighet, vilket känns inte "helt hundra" för mig- för att inom webbutveckling behöver man ganska gedigna mattekunskaper samt stor datorvana, och att de inte kräver mer matte än den för "grundläggande behörighet" och inga specifika datorkunskaper känns lite "märkligt", måste jag säga.

    Om det är så att de kräver Grundläggande behörighet, så är det Examensbevis med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 som du behöver skaffa dig. För Examensbevis från komvux behöver du 2400 betygsatta poäng /och av dem minst 2250 godkända poäng/.

    Du har, enligt det du skriver i din fråga, godkända betyg i följande kurser:
    engelska 5 - det är 100 poäng

    fordonsteknik - introduktion, det är 200 poäng

    Fordons -och transportbranschens villkor och arbetsområden, det är 200 poäng

    Historia 1a1 - det är 50 poäng

    Matematik 1a - det är 100 poäng

    Personbilsteknik - introduktion, det är 200 poäng

    Samhällskunskap 1a1 - det är 50 poäng

    Svenska 1 - det är 100 poäng.

    Jag har räknat ihop det till tusen godkända poäng. De kurser du absolut behöver läsa på komvux (eller göra prövningar i) är svenska 2, 3 och engelska 6 - det är 3 st. 100-poängskurser, dvs det blir 300 poäng till. Då kommer du att ha 1300 godkända poäng. Du behöver sedan ytterligare minst 950 godkända poäng. Allt-som-allt behöver du läsa på heltid i minst 3 terminer (1,5 år) - för att uppnå Grundläggande behörighet.

    Exakt vilka kurser du kan läsa inom de där 950 poängen som du behöver för att uppnå tillräcklig "poängvolum" för examensvevis? Du behöver läsa Religion 1 och Naturkunskap 1a1 - det är två st. 50 poängskurser. Du får läsa mer i de ämnena, men minimum de "små" 50-poängskurser. Det återstår sedan ännu 850 poäng.

    Jag rekommenderar för dig att läsa matte 2 (och helst även 3) - det är 2 stycken 100 poängskurser. Sedan återstår det ändå 650 poäng. Här tycker jag att datakurser är "på sin plats": så många som möjligt. Frågan är då vilka datakurser som komvux i just "din kommun" kan erbjuda?

    På komvux läser man i den kommunen där man är skriven/folkbokförd. "Din kommun" får köpa plats till dig i en annan kommun, men det är inte ofta det händer (då det kostar mycket och kommuner inte har råd).

    • : http://www.miun.se/utbildning/program/data-och-it/webbutveckling/om-programmet här är den jag kikat på, är på distans dessutom som underlättar för mig. Jag tänkte om jag skulle boka tid med en syv på komvux men jag vill byta kommun om jag ska plugga så därför har det inte blivit så än :)
    • Anna : Jag har kikat på den länken du har skickat nu och jag kommer att utöka mitt svar till dig.
    • : Tack så mycket för svar! Jo jag vet att det är den kommun man är folkbokförd i som gäller men jag har kompisar och släkt lite överallt i Sverige så det är inget problem för mig att byta :) Fast behöver man verkligen så mycket matematik i webbutveckling? Det känns mer som något man behöver i programmering. Jag har redan mycket kunskaper inom webbutveckling och jag är inte ett mattesnille heller så. Men får kika och jämföra med andra skolor kanske :)
    • Milla : Genom att läsa mer matte lär man sig tänka ännu mer Logiskt, det är det som är "poängen" - inte de exakta uträkningar, utan logiskt tänkande. Om de formellt sett inte krävs mer matte än du nu har läst, behöver du inte läsa mer matte. Jag ser att du har godkänt betyg i Matte 1a, det är minimi-minimalis, kan man säga, :) - mindre matte kan man inte läsa på gymnasiet, då får man inte ngt. examensbevis över huvudet taget. Skulle du ändra dig och vill läsa någon annan utbildning inom Data, krävs det minst matte 2. Däri mitt råd - läs Matte 2a på komvux. ;)
    Läs alla kommentarer