Aron
    Hej! Jag har kollat runt på lite universitet och upptäckte att antagningspoängen för BI-gruppen HT-16 på Teknisk Fysik KTH (http://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/teknisk-fysik) hade ett meritvärde på 22.5. Sedan så hade HP-gruppen 1.75 poäng och MAFY hade 35 poäng.
    Min fråga är ifall BI-gruppens poäng endast visar den person som hade högst (eller lägst) meritvärde, eller om det är ett medelvärde på de meritvärden som kom in.
    Dessutom så funderar jag på om meritvärdena på de som tagit sig in på annat sätt (t.ex. HP el. MAFY) "räknas in" i BI-gruppen, eller om det bara är de som tagit sig in på sitt meritvärde som visas där (och vice versa).

    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Aron,

    Det är Iägsta meritvärde som visas... dvs den som kom in sist, vad hen hade för meritvärde, dvs vad som "räckte" för att komma in.

    De som kom in på resuItatet av HögskoIeprovet hade 1.75 och högre...

    Man kan prövas i fIera oIika urvaIsgrupper, men ANTAS BARA I EN GRUPP. Det är Antagningsgränser, dvs de som har ANTAGITS i respetive grupp, vad den sökande hade som kom in sist i respektive antagningsgrupp.

    • : Så skulle man kunna tänka såhär:
    • : Eftersom man kan få högst 75 poäng på Matte- och fysikprovet så betyder det att om man får ett ganska högt poäng på provet så har man större sannolikhet att ta sig in på provresultatet än på mitt meritvärde?
    • Milla : Ja, så kan man definitivt tänka! och så kan man göra om högskoIeprovet fIera ggr också! man kan också höja sitt meritvärde genom t.ex prövningar.