Paul
    Jag är bra på matte och problemlösningar. fysik är också roligt specifikt ljus och allt man kan räkna inom det men elektronik, atomer och programmering vill jag undvika. Jag är väldigt kreativ och gillar Teknik, till exempel beräkningar på hur ett objekt ska röra sig eller byggas. Jag vill ha en bra lön såklart.

    Har tänkt att bli Matematiker och då tänker jag att man ska få problematiska uppgifter så att man får nytta av alla sina matte kunskaper. Vad är matte utan problemlösningar?

    Jag tror själv fysiker är nåt jag kommer ångra.

    Kan jag förvänta mig det som Matematiker eller har ni andra förslag som jag kan titta på? Vad för linje ska jag gå för att bli Matematiker? Finns det nåt som innehåller mycket matte där man konstruerar byggnader och är en stor del av projektet eller nåt liknande?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej PauI!

    Kika gärna på följande yrkespresentationer:

    Arkitekt>>

    Matematiker>>

    Statistiker>>

    Demograf>>

    Meteorolog>>

    Seismolog>>

    Mycket matte läser man på Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap>> och på Naturvetenkskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap>> där man läser upp t o m Matematik 4 men sedan finns det också valbara kurser Matematik 5 och matematik Specialisering.

    På Spetsutbildningar i matte på några få gymnasieskolor kan man börja läsa högskolekurser i matte redan på gymnasiet.

    De utbildningar är Riksrekryterande och därför blir alla elever mottagna som Försthandssökande:

    Danderyds gymnasium, en kommunal gymnasieskola i Danderyd - Matematik

    Hvitfeldtska gymnasiet, en kommunal gymnasieskola i Göteborg - Naturvetenskapsprogrammet, Matematik

    Ehrensvärdska gymnasiet, kommunal gymnasieskola i Karlskrona - Naturvetenskapsprogrammet, Matematik (Leonardo Matematik)

    Luleå gymnasieskola, en kommunal skola - Naturvetenskapsprogrammet, Matematik

    Polhemskolan, en kommunal gymnasieskola i Lund - Fysik

    Polhemskolan, en kommunal gymnasieskola i Lund - Matematik

    Fundera över om du vill söka en eller flera av de Riksrekryterande utbildningar (ovan) och hör av dig igen!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare