Wanda
    Hej!
    Jag undrar lite vad som gäller när man läser ett tekniskt basår? Är det betygsskalan F-A som gäller, precis som på gymnasiet, eller är det IG-VG? Och hur blir det sedan när man söker till en utbildning? Läggs snittet från basåret till i jämförelsetalet från gymnasiet eller går det till på ett annat sätt?
    Med vänlig hälsning
    Wanda Fouad

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Wanda,

    läs gärna på www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar där vi förklarar vad skillnaden är om man kompletterar på Komvux respektive på ett basår.

    Studier på basåret kan ge Behörighet men påverkar inte ditt meritvärde.

    Studier på basåret kan i vissa fall ge platsgaranti på vissa högskoleutbildningar. Det är olika på olika högskolor/universitet vad det gäller platsgaranti. Prata också med studievägledare på just det lärosäte där du vill läsa basåret. Basåret är en så kallad "förutbildning" och mycket kring det bestäms lokalt på just varje högskola/universitet.

    Vänligen

    Daniel SYV :)