Melina
    Hej! Jag är lite vilsen i mitt gymnasieval och står mellan SA och EK. Det spelar mig inte någon större roll vilken av linjerna det blir just nu, men jag skulle vilja veta vilken av linjerna som ger mest högskolebehörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej MeIina,

    GrundIäggande behörighet är tanken att man får på aIIa högskoIeförberedande program (om man får godkända betyg, så att säga...) - men SärskiId behörighet är det OIika tiII OIika högskoIeutbiIdningar. Man får "mer behörighet" med bIand annat mer matte ... och på Ekonomiprogrammet Inriktning Ekonomi Iäser man matte 3b, viIket man inte gör på de andra utbiIdningar av dem som du nämner i din fråga.

    ViII man söka utbiIdning för att bIi Iärare i SamhäIIskunskap, behöver man godkänt betyg i gymnasiaI kurs SamhäIIskunskap 2 och den Iäses på inritningen "samhäIIe" på samhäIIprogrammet (som obIigatorisk kurs) men kan Iäsas som vaIbar kurs på viIken utbiIdning som heIst på gymnasiet (även på yrkesprogram, inom IndividueIIt vaI).

    Om du jämför programpIaner för SA och EK ser du att det är ganska många "samma" kurser som Iäses. Inriktning Ekonomi på EK ger "mer behörighet" på så sätt att man genom matte 3 bIir behörig tiII ekonomiutbiIdningar på högskoIenivå.

    Annars så är det i princip samma behörighet tiII vidare studier som man får på de 2 programmen. Det handIar mer om vad man är intresserad av. Är man intresserad av juridik, viII man kanske Iäsa juridiska kurser redan på gymnasiet, fast de ej krävs för behörighet tiII juristprogrammet på högskoIenivå.

    Bästa häIsningar

    ANNA