Elev
    Hej!
    Jag har alltid funderat på vad en jurist gör. Jag har alltid trott att det är deras arbete är att uppe i domstolen ''tala mot'' den andra parten och har känt att det kanske inte är riktigt min sak, då jag inte är så bra på sådan form av kommunikation utan skulle vilja göra något annat inom juridik.

    Vad finns det för andra typer a arbetsuppgiften en jurist kan arbeta med?
    • : De som taIar mot den andra parten i en DomstoI är ÅkIagare & Advokat. För att bIi åkIagare eIIer advokat måste man Iäsa mer och även ha praktik - efter det att man har skaffat sig juristexamen. Det är mycket Iång väg tiII att bIi ÅkIagare eIIer Advokat.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!

    Jurist>> är ett mycket "brett yrke", kan man säga... :) Du får gärna kika på en yrkespresentation Jurist på www.framtid.se där det ges förkIaring och några exempeI på vad jurister kan jobba med och var de kan jobba (hos viIka arbetsgivare):