Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    om man har kunskaper men inte betyg, då kan man gå två vägar

    1. man kan göra test/prövningar och påvisa att man har kunskaper och ganska snabbt få betyg

    eller

    2. man kan anmäla sig till hela utbildningen - t.ex gymnasial utbildning på komvux, folkhögskola (eller ungdomsgymnasiet - beroende på åldern) och påbörja en vanlig utbildning men gå snabbt fram "genom utbildningen" genom att påvisa på lärarna att man har de faktiska kunskaper.

    Det är ingen lärare som kommer att stoppa en elev som redan har kunskaper, utan man får snabbt godkänt betyg och kan gå vidare till nästa kurs.

    Sedan, beroende på vilket yrke man vill ha - kan man kanske direkt söka jobb och påtala för arbetsgivarna att man kan "det och det" men tyvärr inte har betyden med sig. i vissa yrken, t.ex yrkesförare, ex bussförare>>,  Legitimationsyrken>> och Elektriket>>

    där arbetsgivare inte får anställa dem som de själva vill, utan personen måste vara Behörig, ha legitimation, körkort eller certifiering. I många andra yrken, kan arbetsgivare anställa "vem som helst" dvs välja av de sökande till tjänsten precis vem de vill...

    även Lärare som egentligen bör vara behöriga, får "på undantag" undervisa även om de inte har någon eftergymnasial utbildnig (men gymnasiekompetens bör man nog ha ändå...). Se ex. JuniorIärare>>

    Hälsningar

    Mikael SYV