Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Taslima,

    för att öka dina chanser att komma in gör Högskoleprovet. sök också många oIika aIternativ.

    Se om du hittar någon intressant utböiIdning inom YH>>> eIIer KKU>>>

    Kika också på viIka jobb, inom viIka yrken som du kan söka - här>>>

    Om du söker både tiII högskoIa /du kan söka max 20 alternativ inom högskoIa/, och till Yrkeshögskola och till andra utbildningsformer samtidigt och även samtidigt söker jobb överaIIt där du kan få jobb - då gör du allt du kan göra, och då måste du känna dig nöjd med det, för att ingen kan göra mer än vad som är möjligt.

    Dagen efter du slutar på gymnasiet kan du gå till Arbetsförmedlingen och skriva in dig som arbetssökande, för att besked om du kommer in på högskoIa eller någon annan utbildning, kommer senare - den dagen du slutar på gymnasiet vet du inte om du kommer att få någon plats på utbildningen, och har du då inget jobb, är du arbetslös i så fall. Vad kan Arbetsförmedingen göra för dig? De kan ge stöd och tips på hur man söker jobb, de kan också hjälpa till med att skaffa en praktikpIats, de kan betaIa för resor - om du åker för att söka jobb, på Anställningsintervju. Man kan också bli inskriven i "Ungdomsgarantin" där man efter ca 3 månaders inskrivning, kan få rätt så mycket hjälp på olika sätt - därför finns det fördelar att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, även om AF inte kan "ge jobb" direkt, i alIa fall inge genom att tala om för dig att "där och där får du jobb; gå ditt och du får jobb där" - så kan de inte göra, och då tycker ungdomar ibland att det ine ger ngt. att gå till Arbetsförmedlingen. Men så är, alltså, inte fallet. Man kan få hjälp på AF, men inte på det sättet, som man kanske heIst av allt vill... :)