Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Det är omöjligt att ge ett definitivt svar på din fråga. Det kan bli olika lösningar: man kan kanske slå ihop utbildningar i två olika närliggande skolor eller i två närliggande kommuner; man kan också göra så här: att elever på två olika program läser i en klass - för att många kurser är desamma: svenska, engelska, matematik, naturkunskap, idrott och hälsa mm. men de programspecifika ämnen läser eleverna i en liten grupp.

    Om det handlar om ett yrkesprogram - kan man lösa det så att eleverna erbjuds Lärlingsplatser och läser alla yrkeskurser på en arbetsplats och svenska, eng, matte och andra kurser (som inte är yrkeskurser) läser dem med en annan klass.

    Men det kan också bli så att programmet blir nedlagt.

    Att det är just nu fem sökande betyger inte att det inte kan bli fler. Under omvalsperioden kan eleverna välja om. Sedan tillkommer också dem som sökte till andra program i första hand men ej kom in ... man kan också bli erbjuden plats på ett program där det finns lediga platser (om man inte kom in på sina val), trots att man ej sökte till just det programmet. Helt klart hur många elever som kan börja på utbildningen är det först i mitten på september när alla reserver kom in ... då vet man hur det ser ut.

    Råd till dig: sök flera olika alternativ. Lägg som alternativ två och tre  - samma utbildning på en annan skola ... eller andra utbildningar på samma skola. Sök många olika alternativ, helt enkelt. Mer än så kan du inte göra.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv