Hannah
    Hej!

    Jag går i trean på ett yrkesprogram (hantverk) och har fått F-varning på idrotten. Det beror på att jag aldrig känt att jag har kunnat gå dit denna termin då min självkänsla har sjunkit något enormt. Så fort jag tänker på idrotten så blir det tungt för mig, jag har under hela grundskolan blivit mobbad och det har gett dåliga konsekvenser. Jag tycker det är svårt att gå till skolan i huvudtaget på grund av min mentala ohälsa och jag har rätt hög frånvaro från skolan men jag undrar mest om det gör nåt om jag inte blir godkänd i idrott det sista året? Påverkar det mitt slutbetyg eller när jag söker till högskola eller nåt liknande? Jag valde bara att ha engelska och svenska på individuella valen så jag har varken matte eller extra samhäll.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hannah,

    en kurs IDROTT & HÄLSA 1 är en Obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram och BETYG i den kursen krävs för att uppfylla kraven för Examensbevis på GYMNASIET, men inom Komvux - erbjuds inte den kursen att läsa och den kursen får inte heller ingå i Examensbevis från Komvux. :(

    Så, om du på gymnasiet får Studiebevis /dvs inte uppfyller kraven för examensbevis/ då kan du ta ditt studiebevis till komvux och få examensbevis från komvux - utan betyg i idrott och hälsa 1.

    Får du INGET BETYG i Idrott och hälsa 1, uppfyller du inte kraven för examensbevis.

    Får du F i Idrott och hälsa 1 - då kan du uppfylla kraven och få Examensbevis MED F I DEN KURSEN i ditt examensbevis. Det är inte bra att ha F betyg i sitt examensbevis, för att i Examensbeviset är kurser "inlåsta" på så sätt att enda sättet att "bli av" med F-betyget är att HÖJA BETYG I JUST SAMMA KURS; det går inte att ta bort en kurs från examensbeviset. :(

    Jag förstår att det finns anledningar till varför du inte vill eller kan läsa den kursen, men jag kan inte ändra reglerna.
    Om du inte går på lektionerna, borde inte lärare ha "underlag för betyg", tycker man och i så fall borde du inte få ngt. betyg. :(

    Du kan prata med SYV på din skola; med idråttsläraren och med annan personal på din skola... Reglerna känner de säkert till.
    Nu känner även du till reglerna.

    Lycka till!

    :)

    Jo, tillägg...

    För behörighet till Eftergymnasiala utbildningar krävs det att du får EXAMENSBEVIS. Högskola kan inte göra undantag; men Yrkeshögskola kan. Yh-utbildningar, www.yhguiden.se - kan ta in även om man inte uppfyller alla behörighetskraven.