Amoola
    hej!

    jag har nationella i matte imorgon och är jättesjuk. vi har inte gjort prov under kursen så läraren kommer att gå efter det resultatet man får. och om jag inte gör det? kommer jag att få F i kursen då?? har man liksom ingen möjlighet att göra provet vid ett annat tillfälle?

    har seriöst panik för är sjuk och kommer inte prestera bra det är jag 100% säker på. tacksam för snabbt svar!!

    • Liselotte : Precis som Mikael svarade igår, ... är man sjuk, så är man. När du blir frisk igen, tar du upp frågan på din skola. Jag tror matteläraren kommer att prata med de elever som missade NP. Ofta brukar skola erbjuda "omprovsdagen". På ngt. sätt får du tillfälle att visa dina kunskaper. Krya på dig nu! L. :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Är man sjuk kan man inte prestera bra och kanske inte alls. Du läser inte åk3 än och det finns tid innan studenten... Du kan säkert få möjlighet att göra prövning i kursen.

    En vårdnadshavare måste anmäla till skolan att du är sjuk och ännu bättre om du kan få läkarintyg/sjukskriving.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amoola,

    väldigt tråkigt att du har blivit sjuk men finns inte så mycket att göra åt det. Om du känner att du trots sjukdom kan skriva provet, är det bäst du gör det. Men om du känner att du inte kan göra provet (pga sjukdom), då kan du inte det. Mycket viktigt är det att dina vårdnadshavare anmäler dig frånvarande pga Sjukdom (att detta inte missas). Bra är det också om du kan få Läkarintyg. Gå till vårdcentralen och se om du kan träffa en läkare och få Läkarintyg (det är alltid bra att ha läkarintyg om det finns möjlighet att skaffa det... jag menar att man kan vara så dålig att man ej orkar gå till Vårdcentralen, till exempel).

    Jag undrar om ni i klassen har på förhand fått information om vad som gäller för dem som /av olika anledningar/ missar NP? Förutom sjukdom, kan det finnas även andra anledningar till varför man inte kommer till skolan den dagen då NP äger rum.

    Det viktigaste nu är att du blir frisk! på ett eller annat sätt ordnar det sig med provet och betyget. Om du har kunskaper i kursen, kan du visa det för läraren och få betyg som motsvarar dina kunskaper. Tack och lov är det inte ditt sista år på gymnaiset och Examensbeviset hänger inte "på en tunn tråd"... utan det är gott om tid innan du slutar på gymnasiet ... det finns ännu tid att ordna upp "saker och ting".

    L. :)

    Liselotte