Linnea
    Jag ska snart börja gymnasiet, vad händer om jag ångrar mitt val tex skola, och vill byta till en annan? Finns det möjlighet att göra det?Tex att jag inte känner att jag trivs efter första veckan..

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Linnea,

    om ledig plats finns på den skola dit du vill byta, brukar det inte vara några större problem att byta. Men om ledig plats inte finns, då kan man tyvärr inte byta.

    Man kan i så fall försöka förändra någonting - så att man trivs bättre. Kurator och annan personal på skolan (mentor, skolvärd/värdinna, skolsköterska) kan vara behjälpliga med det.

    I värsta fall - om man absolut inte trivs och ingen plats finns på de skolorna dit man vill byta - får man kanske hoppa av och söka om på nytt till åk1 och påbörja gymnasial utbildning nästkommande läsår. Det händer ibland att elever hoppar av pga de inte trivs, men som tur är, händer det sällan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte