Hej Pontus!

    Med så många F uppfyller man inte kraven för gymnasieexamen.

    Man får fortsätta läsa vidare och får Studiebevis när man slutar på gymnasiet. Sedan kan man komplettera på Komvux och få Examensbevis där.

    Jag gissar på att det är teknik eller naturvetenskapsprogrammet eleven läser på för att fysik och kemi & matte 1c läses ju bara på Teknik och NA... och jag undrar då om det var helt rätt program som eleven valde.

    Jag skulle råda att fundera över att söka om till åk1 igen och söka till El-och energiprogrammet eller till något annat yrkesprogram i stället.

    Ännu en möjlighet är att gå om ett år på gymnasiet. Det får man besluta i samråd med rektor, föräldrar, eleven och lärarna - om det är meningsfullt att gå om ett år på samma program.

    Det är helt olika situationer: om eleven var sjuk under lång tid och missade pga det en stor del av undervisningen eller om det är andra orsaker som ligger till grund för F-betyg i flera ämnen.

    Om eleven trivs i klassen, kanske det är OK att fortsätta och sedan ta med sig de betygen i vilka man får godkända betyg och komplettera på komvux. Det beror helt på vad eleven själv vill, vad föräldrarna (vårdnadshavare) tycker, vad lärarna har för åsikt - och rektor gör en sammantagen bedömning. Men eleven har rätt (i fall närvaron är OK, dvs eleven finns på skolan och ej skolkar) att fortsätta läsa vidare, trots F i betyg i flera ämnen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA