Leif
    Hejsan,
    nu är det snart gymnasieval - igen - årligen återkommande, förstår jag... och jag är nog inte den första och inte den sista som undrar - vad händer om en elev hamnar på "fel utbildning", ångrar sitt gymnasieval?
    Tacksam för svar
    Leffe
    • Mikael : Om du är 17 år, då läser du redan på gymnasiet, antar jag. Funderar du på att byta program eller skola? Känner du att du valt "fel utbildning" eller undrar du bara rent "allmänt"?
    • : Oj! så snabbt din kommentar kom, Mikael! Jo, jag går andra året på gymnasiet. Trivs väl... si-så-där, kan man säga. Kanske trivs jag så som jag "förtjänar". Lägger inte speciellt mycket tid eller engagemang på studier.
    • Mikael : OK... jag skriver nu svar på din fråga, kommer inom kort. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan Leffe,

    det som händer om man inte trivs på sin gymnasial utbildning är en av tre saker:

    - antigen så "biter man ihop" och fortsätter läsa trots att man inte trivs;

    eller

    - hoppar av gymnasiet och t.ex söker jobb;

    eller

    - försöker byta program, inriktning eller skola.

    Ännu ett alternativ är att söka om till åk1 på nytt. Den rättigheten har man till och med det året man fyller 19 år. Sedan är man "vuxen nog" för att läsa på Komvux.

    Från 18 årsåldern kan man läsa på en Folkhögskola. Kommuner kan i vissa undantagsfall köpa plats på komvux eller på foIkhögskola för en yngre elev också, men det är ett Undantag och det krävs speciella omständigheter, t.ex diagnoser (läkarintyg) elIer svåra sociala omständigheter eller dylikt.

    Det där med att inte trivas... jag förstår att det är ett problem men som ofta inte har någon jättebra snabb lösning. Ofta är det svårt att veta exakt vad det är som gör att man inte trivs: om det är innehåll i utbildningen, elever i kIassen eller ngt. annat.

    I vissa fall kan det tyvärr vara så att just "den eleven just nu" kommer inte att trivas på någon utbildning över huvudet taget (om hen t.ex lider av en psykisk sjukdom eller är deprimerad). I andra fall kan byte av skola eller program göra underverk!

    Jag rekommenderar att börja med att prata med kurator på skolan. Kurator har kunskap och erfarenhet i att ha med personer att göra som har "problem", det kan vara sjukdomar, relationsproblem, svåra sociala omständigheter och annat "jobbigt", som ofta är - som tur är - övergåene. Det kan hjälpa med att ett par gånger i månaden gå "snacka" med kuratorn och så går det an med studier...

    Om inte det hjälper, kan man försöka byta skola eller program och samtidigt göra ansökan till åk1 på nytt. Att man gör en ny ansökan till åk1, gör ingen påverkan på de pågående studier: man fortsätter läsa som vanligt men samtidigt så behandlas det ansökan tilll åk1 och sedan kan eleven bestämma sig att börja om från början igen eller tacka Nej till den nya platsen och stanna på sin gamla utbildningsplats.

    Hur byter man skola och/eller program?
    Jo, man frågar på den utbildningen dit man vill komma till om de har ledig plats. Om de svarar Ja, frågar man vidare om de kan tänka sig att ta in just Mig med den "bakgrunden" som just jag har - och här menas det de kurser som man läser nu och har läst förut, vilka betyg man har och dylikt "studierelaterat". Rektor på den nya utbildningen kan begära Närvarorapport från den "gamla skolan" och/eller vill kika på elevens grundskolebetyg. Det har rektor rätt att göra - för att det är rektors ansvar att det fungerar för alla elever och framförallt för de elever som redan går på skolan. Den nye eleven kan rektor säga Nej till. Men de som kom in på sina betyg in i åk1 via Gymnasieantagningen, kan inte rektor sparka ut (såvida de inte skolkar för mycket) och de är redan "inne" kan man säga... och hrä är det ännu en elev som vill in, till vilken rektor kan säga Nej utan att ens behöva motivera varför. Rektor måste innan hen tar in en ny elev in i en pågående utbildning - göra bedömning om helheten (situation på skola i stort) kommer att fungera, om lärarkapacitet kommer att räcka, om den nya eleven kommer att "passa in" bland de elever om redan finns på skolan (i första hand handlar det om vilka betyg den nye eleven har).