Lucas
    jag går en estetik-media linje i 2an och har valt animation och webb som tilllägs ämnen eller vad man vill kalla de. och jag gillar värkligen inte webb. så jag undrar vad som skulel hända om man valde att ta bort webb 2 och inte ha de, om man behöver konpensera för de 100 poängen som försvinner eller om dem inte spelar så stor roll? jag kan även tilllägga att jag har planerat att plugga vidare på högskolan efter gymnasiet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,

    du får gärna se på Programplan för ES>>

    Vill du bli behörig till högskoan, behöver du uppnå kraven för Examensbevis och därför måste du följa den rätta Programstrukturen också. Sedan finns det också kravet på "volum" - minst 2500 betygsatta poäng. Om man "tar bort" 100 poäng, blir det för få poäng. Du riskerar, dessutom, bli av med Studiebidraget (pga du kommer att läsa på deltid).

    Du behöver därför träffa SYV på din skoa för att försöka göra en ändring i din studieplanering, om du vill byta en kurs mot en annan.

    Vilka kurser kan din skola erbjuda i stället, är det bara personal på din skola som kan svara på.

    Bästa hälsningar

    ANNA