Frida
    Jag vill bli någon slags psykolog som riktar in sig på att undersöka brott/brottslingar. Jag vill alltså jobba med att brottslingars beteende, och varför de har handlat som de har gjort. Dock vet jag inte riktigt vilket yrke det är jag beskriver.... Och vilken gymnasielinje passar bäst för detta yrke?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    De arbetsuppgifterna som du är intresserad av kan förekomma inom flera olika yrken:
    Psykiatriker som i grunden är Läkare http://www.framtid.se/yrke/lakare med specialistutbildning i Psykiatri
    Psykolog http://www.framtid.se/yrke/psykolog som specialiserar sig på rättspsykologi
    eller
    Kriminolog - som kompetens inom utredning, utvärdering och analysarbete som kan användas bland annat i rättsväsendet.

    Alla de yrken är högskoleyrken, dvs man måste läsa på högskola/universitet.
    På gymnasiet kan man läsa olika program - för att bli behörig till psykolog och för att kunna läsa Kriminologi på högskolenivå (i princip kan man läsa vilket program som helst och kunna bli behörig med de rätta tilläggskurserna) men för Psykiatriker bör man först läsa till Läkare och man kan bara bli behörig på Naturvetenskapsprogrammet (och möjligtvis på Teknikprogrammet - men det kan bli svårt).
    På de andra gymnasieprogram blir det VÄLDIGT SVÅRT att bli behörig till Läkarprogrammet på högskola.
    Då läser man kompetterande kurser på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår efter gymnasiet.

    Fundera lite över om vilket att de yrken ovan som du mest är intresserad av och hör av dig igen.
    Bästa hälsningar
    ANNA
    hej igen!
    du behöver inte bestämma dig nu, utan kan läsa Samhällsvetenskapsprogrammet och bestämma dig senare ... Det är svårt att komma in på Psykologprogrammet. Krävs höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet - så man kan söka till Psykolog i första hand och till Kriminolog - i andra, kanske... men du behöver, som sagt, inte bestämma dig än på ett tag.
    Psykolog - är det en och samma utbildning (finns en variant på utbildning till Sportpsykolog, men INTE till Rättspsykolog). Rättspsykolog är en "vanlig psykolog" som söker jobb som Rättspsykolog. Med utbildning Psykolog, kan man söka jobb på väldigt många olika ställen och behöver ej arbeta med just Rättspsykologi, om man inte vill.

    Däremot Kriminolog jobbar "med brott och kriminalitet" - tar fram statistik, analyserar den, funderar över vad som kan göras för att minska förekomsten av olika brott - man forskar kring brott, helt enkelt.
    Har du sett TV-programmet Veckans Brott? http://www.svt.se/veckans-brott/kommer-domen-i-lisa-holm-fallet-overklagas leif G.W.Person är professor i Kriminologi. TV-programmet går på tisdagar kl.21.00 på Kanal 1 på TV. Titta på den nästa tisdag eller på TV-play, då får du exempel på vad en Kriminolog kan arbeta med.

    Du får gärna återkomma om du har frågor kvar eller om du kommer på nya frågor.
    Du får också gärna tipsa dina kompisar om vår sida!
    ANNA
    • : Hej Anna! Jag är ganska inne på att gå sam beteende nu. Jag tror inte att jag vill bli läkare för att sedan bli psykatriker då jag inte är särskilt intresserad av kroppen. Jag skulle aldrig kunna jobba med att skära i människor o.s.v, jag tycker det är riktigt obehagligt. Vad är den stora skillnaden på kriminolog och psykolog (med specialisering rättpsykologi), och är det stor skillnad på lön?
    • Julia : Angående lön - ... svårt att svara på. Psykolog är en 5 årig utbildning... och Kriminolog är på 3 år. Du kommer söka jobb om några år - kanske om 8 år. Och på så lång sikt är det ganska svårt att förutspå vad löner ska ligga på för nivå... Om lön för Kriminolog är något lägre, så kompenseras det med att du kan börja jobba 2 år tidigare (för att utbildning till Kriminolog är 3 år - jämför med psykolog, som är 5 år).