Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elizabeth,

    reglerna är krångliga och det är stor skillnad /eller KAN VARA en stor skilland/ beroende på vilket utbildningsdokument man har

    - Slutbetyg
    - Samlat betygsdokument
    - Examensbevis
    eller
    - Studiebevis
    eller om man har mycket "äldre" betyg Avgångsbetyg från gymnasiala linjer.

    Det är omöjligt att ge ett generellt svar som täcker alla de olika situationer som finns.
    Generellt sett använder man ordet "utbyteskomplettering" när man i stället för ett betyg räknad in ett annat betyg - men vilka betyg som får räknas in i stället för andra betyg beror väldigt mycket på vilken typ av betygsdokument man har.

    Vilken typ av utbildningsdokument handlar din fråga om?
    Om du inte vet svar på den frågan, var god ta betygen till syv på komvux - så får ni tillsammans klura ut rätt svar på din fråga.

    Sedan kan det också spela roll om man vill läsa kurser för att bli BEHÖRIG eller om man redan är behörig men vill höja meritvärde.
    Om man redan är behörig rekommenderar vi att man även gör högskoleprovet. Om man är obehörig, hjälper inte högskoleprovet, för man blir inte behörig bara för att man har ett högt resultat på högskoleprovet.
    Högskoleprovet gör att man prövas i HP-urvalsgruppen, dvs får en extrachans att komma in på en högskoleutbildning i Sverige.

    • : Jag har ett slutbetyg. Är det samma sak som prövning eller något helt annat?
    • Julia : Om du får ett nytt betyg genom prövning eller genom att läsa kurs på komvux spelar i ditt fall ingen roll. Det är samma värde i de betygen; det är samma kurser som man kan läsa på komvux som man kan göra prövningar i.
    • Julia : Är det så att du är BEHÖRIG till din högskoleutbildning men vill höja ditt Meritvärde för att kunna komma in på utb.? Då finns det TABELL FÖR UTBYTESKOMPLETTERING - och det är endast de kurser som finns i den tabellen som man kan "läsa upp"; inga andra kurser. Har du redan G eller högre betyg i ditt Slutbetyg, brukar komvux inte ta in - då de ej har råd att "omutbilda" inom samma kurser eller i motsvarande kurser. Alla får söka till komvux, men alla kan inte få plats på kurser; komvux har inte råd. Komvux tar i första hand in de som behöver läsa GRUNDSKOLEKURSER; och i andra hand de som har icke-godkända betyg i gymnasiala kurser; har man redan godkända betyg i gymnasiala kurser är det extremt sällan att man har sådan tur att man får plats på en komvux-kurs. Då är man tvungen att leta var man kan göra prövning.
    • Julia : Prövning göra man i en enskild kurs, t.ex kan man göra prövning i Matematik 1a eller i Svenska 3. Slutbetyg är det ett utbildningsdokument = en förteckning över alla de kurser som du läste på gymnasiet som är sammansatta i ett dokument som bekräftar att du har gymnasiekompetens.
    • : Ja precis, jag är behörig men vill höja mitt meritvärde. Jag har två icke godkända kurser som jag nu ska läsa om och undrar om jag kan göra detsamma med andra godkända kurser. Men då är prövning det enda alternativet? har jag förstått rätt?
    • Julia : Du får söka vilka kurser du vill läsa - på komvux. Sedan om komvux tar in dig eller inte beror på hur deras budget ser ut. Har man godkända betyg, är man lågt prioriterad. De som inte har betyg eller har icke-godkända betyg går före. Ännu ett alternativ, förutom prövningar, är att satsa på högskoleprovet.
    Läs alla kommentarer