Ludde

    Hej! Jag börjar gymnasiet nu och har några funderingar kring moderna språk. Jag vet inte vad de olika kurserna innebär? (Moderna språk 1-5) Om man börjar på ett nytt språk, vilken kurs läser man då? Om man fortsätter med språket sedan grundskolan, vilken kurs läser man då? Vet inte om jag förstått detta rätt utifrån vad jag hört, men så jag har uppfattat det så läser man moderna språk 3 om man väljer att fortsätta, men vad är då 1, 2,4 och 5 för kurser och vad är skillnaden mellan dessa och kurs 3? (Vet ej om det kallas kurs, men jag antog det)

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ludde!

    Om du börjar på ett nytt språk i gymnasiet börjar du på nivå 1 (nybörjare).
    Om du läst språk tidigare i grundskolan börjar du på nivå 3.
    Det innebär att redan på grundskolan kan du läsa 1 och 2. Men om du byter språk t.ex så börjar du nivå 1 även i gymnasiet, t.ex byter från franska till spanska.
    Siffrorna står för olika svårighetsgrad, dvs 2 är svårare än 1 osv..

    Här kan du läsa mer om moderna språk>

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare