Pei
    Hej!

    Jag studerade inte på gymnasiet i mitt land,men jag vill ansöka universitetet här senare. Jag vet att jag måste studera SVA1,2,3 nivå på Komvux. Det ska jag göra. Mina frågor är:

    1) Om jag får godkänd av SVA 3 gymnasiet nivå i SVENSKA plus andra ämnen som jag ska läsa mig t.ex Engelska ,Matte och samhällekunskap,sedan plus 3 år jobb erfarenheter från mitt land, räker det att ansöka universitetet ? Jag vill inte studera på normal gymnasiet i 3 år. Det tar lång tid.

    2)Om det räker,jag ska kontact med mina gamla företag and få jobb erfarenhet brev and visa att jag hade arbetat där. Vad innehåll ska stå i brevet?

    Tack så mycket på förhand!
    Med vänliga hälsningar
    Pei

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Jag föresIår att du Iäser på den här sidan>> där det förkIaras hur man kan ansöka tiII HögskoIeutbiIdning i Sverige "på reeII kompetens" som det heter, när man saknar formeII gymnasiebehörighet. Det finns inte någon garanti att din ansökan bIir godkänd, men du får givetvis söka & vi hoppas att det går bra.

    Angående bekräfta arbetsIivserfarenhet, så behöver det stå på Intyget

    - vem som har arbetat (ditt nam)

    - var du har arbetat (företagets eIIer organisationens namn)

    - vad du gjorde på arbete (titeI, yrke eIIer beskrivning av arbetsuppgifterna/innehåII i arbete)

    - under viIken tid du har arbetat (från och med datum, månad, år - tiII och med datum, månad, år).

    Och sedan underskrift & stämpeI samt kontaktuppgifter tiII den som utfärdade Intyget.

    Jag viII också tipsa dig om YrkeshögskoIa, heIa utbudet finns på www.yhguiden.se - det är kvaIificerade eftergymnasiaIa utbiIdningar, som är oftast kortare än högskoIeutbiIdningar och där det ingår mycket praktik (minst 25% av tiden är det LiA, Lärande i Arbete, en sort "praktik").

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte