Julia
    Hej! Jag undrar vad det är för skillnader och likheter mellan kurserna Historia 2a och Historia 2b -kultur, och vad det blir för skillnad (kunskapsmässigt) om man går vidare till Historia 3 från dem.
    Angående Historia 3 vill jag också gärna ha en sammanfattning på kursens innehåll, vad är kursen mest inriktad på? (Har redan kollat på Skolverkets hemsida men vill gärna ha det förklarat på ett annat sätt). Undrar även varför Historia 3 kan vara bra att läsa för framtiden? T.x. finns det utbildningar som kräver den eller vart kan kunskaperna användas?
    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Det är lärare i historia som kan svara på din fråga, inte Studie- och yrkesvägledare.

    Det är bra att du hittade information om gymnasiala kurser i Historia på Skolverkets hemsida. Om du vill ha det förklarat på ett annat sätt måste du vända dig direkt till lärare i historia.

    Ang. behörighet till vidare studier, så krävs inte godkänt betyg i Historia 3 någonstans (i alla fall känner vi inte till att den skulle krävas till någon högskoleutb i Sverige).

    Varför ska man i så fall läsa en kurs som inte krävs som Särskild behörighet till någon vidareutbildning? Jo det kan finnas flera olika anledningar:

    - man kanske är mycket intresserad av historia och vill läsa så mycket som möjligt;

    - man kanske vill hellre läsa Historia 3 än någon annan kurs på gymnasiet (man måste ändå läsa en viss volum, minst 2500 poäng för att uppnå kraven för gymnasieexamen).

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill ha, utan du vill ha svar som bara lärare i historia på gymnasiet kan ge.

    Tips: om du kikar på Iäroböcker i de olika historiekurser, ser du kanske skillnad på innehåll i kurserna. Böcker kan du få kika på - t.ex på ett bibliotek. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA