My
    Hej! Jag ska gå ekonomi juridik programmet på gymnasiet. Men jag undrar vad jag kan komma in på för högskoleutbildningar om jag går den. Har pratat med en Syv i min skola och hon sa att om jag läser en extra matte kurs (vet du vilken) så får jag behörighet till alla inriktningar på stockholms högskola. Stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej My!

    En "extrakurs" i matte måste vara Matematik 3b, eftersom matematik 1b och 2b ingår som obligatoriska i Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik.

    Ang. bli behörig till "alla inriktningar på stockholms högskola" - så kan jag inte svara på det... då jag för det första, vet inte vad "stockholms högskola" :) är - är det Stockholms Universitet eller Handelshögskolan i Stockholm eller Konstfack eller Musikhögskola eller Södertörns högskola? Det finns ett antal högskolor i Stockholm med över tusen olika utbildningar och ingen kan bli behörig till dem alla, det är omöjligt, se på högskolornas gemensam hemsida.

    Du kan på en av Skolverkets hemsidor se vilka högskoleutbildningar man blir behörig till efter olika program och inriktningar: på de gröna fälten står det utbildningar som inte kräver några tilläggskurser; på de gula - de som kräver vissa tilläggskurser men det är fullt möjligt att bli behörig; på de brun-röda fälten - de utbildningar, till vilka det är svårt att bli behörig på den aktuella programmet och inriktningen.

    Det är svårt att planera i detalj nu, innan gymnasiet, fast jag förstår att man gärna vill göra det! :)

    Behörighet till högskoleutbildningar kan ändras. Den kan ändras åt båda hållen, kan krävas fler kurser (som det ofta blir) men också finns det exempel på när behörighetskraven sänks (exempel: utbildning till Optiker på Karolinska Institutet).

    Man kan och bör planera men man bör samtidigt vara beredd att komplettera efter gymnasiet, om behörighetskraven ändras under tiden du läser på gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Hör av dig gärna igen!

    Vi ska försöka hjälpa dig och svara på alla dina frågor så bra och så snabbt som vi kan.

    ANNA