Maria
    Jag har studerat en full BA i Conflict Resolution i Nya Zeeland och ska nu flytta hem till Sverige igen. Vad för sorts jobb kan jag jobba med om jag läst kurser som Negotiation and mediation, Global conflict and peace, Borders and boundaries och International relations? Känns svårt eftersom att utbildningen inte är för ett specifikt yrke och jag har studerat utomlands hela tiden.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    tips till dig:

    1. skriv in dig på Arbetsförmedlingen >>snabbt; AF kan ge viss hjälp i jobbsökandet;

    2. kika på de platsannonser som ligger ute - bland annat på www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken

    3. många jobb tillsätts inte via platsannonser; du kan få fram företag och organisationer inom pendlingsavstånd från där du ska bo - och skicka Intresseanmälan/Spontanansökningar/CV och hoppas att någon av dem hör av sig; kanske inte direkt men efter ett tag... det kan ge bra utdelning på sikt.

    4. det är lärarbrist i Sverige idag och man kan få jobb som lärare utan någon lärarutbildning ... så om det känns som ett alternativ för dig - så sök jobb som lärare; t.ex finns det en annons på https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/annonser/7306376

    Tro det eller ej så finns det exempel på att man får jobb som lärare med endast gymnasial utbildning: se ex. >>yrke/juniorlarare

    5. med den kompetens som du har känns det som att följande yrken kan passa dig:
    Medlare>>

    Ungdomscoach>>

    Studiehandledare>>

    Arbetsförmedlare>>

    Generellt sett så finns det följande alternativ:
    - starta eget företag>>;

    - söka jobb via platsannonser och även via personliga kontakter (fråga alla personer du känner om tips och råd ang. få jobb) samt skicka Intresseanmälan/spontakansökningar/CV till alla de företag och organisationer som man vill jobba för; fråga om det finns möjlighet att komma på ett Studiebesök och/eller gå på Praktik hos dem (om det är så att de just nu inte kan erbjuda anställning);

    - söka fortsatta studier (t.ex på magister- eller masternivå). Söka studier kan man samtidigt som man aktivt söker jobb. Det är ju bättre att läsa vidare, om det t.ex skulle visa sig att du ej snabbt kan få jobb.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se där det finns ca 2 tusen yrkespresentationer. Hoppas det ger både kunskap och inspiration. Är det ngt. yrke som du tycker saknas beskrivning på, hör gärna av dig - så får vi se om vi kan skapa flera yrkespresentationer!

    Mvh

    Julia SYV