Beatrix
    Hej! Jag går första året på samhällsprogrammet. Jag har ingen aning om vad jag vill studera vidare till efter gymnasiet. Vilka högskole utbildningar har jag inte behörighet till? Jag vet att jag tex inte kan komma in på läkarutbildningen. Men kan jag bli det mesta? Och har jag möjlighet att gå dom högskoleutbildningarna om jag går ett basår så att jag har alla möjligheter öppna? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Att bli behörig till alla eftergymnasiala utbildningar är inte möjligt, men om du läser matte 3 och naturkunskap 2, blir du behörig till många fler högskoleutbildningar.

    Ang.basår- så finns dem med olika innehåll och du konkurrerar om plats med dina betyg, det kan alltså inte garanteras att du kommer in på basåret men så är det på alla utbildningar förutom några få där man kan få platsgaranti ...

    Studie- och yrkesvägledare