Amanda
    Hej!
    Jag har verkligen noll koll vad jag vill göra med mitt liv. Jag har funderat på allt möjligt men det som är viktigast för mig är att jag vill bli någonting. Jag har haft så många småjobb och kortare anställningar hit och dit men nu vill jag ha något fast. Något jag kan ha många år framöver iallafall.
    Det som intresserar mig otroligt mycket är psykologi. Tycker det är så himla intressant och spännande. Har varit inne lite på att plugga till psykolog, men med tanke på att jag inte har någon gymnasieutbildning så tror jag inte, även om jag först läser på komvux, att jag ens kommer ha en chans att gå den utbildningen. Eller? Har hört att det är hård konkurrens att ens komma in på utbildningarna.

    Men då är min fråga. Vad kan jag arbeta med istället? Vad mer finns det för utbildningar om man har ett stort intresse för psykologi och hur vi människor fungerar? Har varit lite inne på undersköterska men det känns som att det är för mycket lagt på sjukvård, och inte psykiatri.
    Sen vill jag gärna ha fasta tider inom mitt yrke. Helst dagtid.

    Så snälla, ni som har lite mer koll, kan ni försöka vägleda mig och hjälpa mig hitta rätt i den här djungeln av utbildningar och kompetens?

    mvh Amanda
    • Julia : Gymnasiestudier - saknar du dem helt och hållet? Eller har du läst någonting på gymnasienivå och har några godkända betyg i gymnasiala kurser?
    • : Nej jag har läst både naturvetenskap och samhälle-betéende men har hoppat av så har ingen gymnasieexamen. Har godkänt i engelska5 & 6, historia 1b; idrott & hälsa, naturkunskap 1b, psykologi 1 & 2, religion 1 &2, samhällskunskap 1b och svenska 1. Så liite betyg har jag, har bara inte gått ut gymnasiet. :)
    • Julia : Eftersom du har vissa betyg kan info om "reell kompetens" vara av intresse för dig. För att utnyttja den möjligheten att komma in på högskola - måste du dock bland annat ha minst 3 års arbetslivserfarenhet efter det att du har fyllt 19 år.
    • : Jag har minst 3 års arbetslivserfarenhet, dock är jag bara 20 år :( måste jag då alltså vänta tills jag är 22 innan jag har den möjligheten?
    • Julia : Ja, tyvärr - läs info på https://redigera.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/ och då måste du även ha ett giltigt resultat av Högskoleprovet (för att ha ngt. att konkurrera med om plats på utbildningar).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Jag förstår att du vill ha fastjobb och helst på dagtid.

    Du skriver att du saknar gymnasial utbildning. Är det så att du inte läst någonting på gymnasiet över huvudet taget? I så fall kan man utesluta alla eftergymnasiala utbildningar på högskola och yrkeshögskola i så fall, i alla fall just nu.

    ang. yrke Undersköterska>> - så kan man söka jobb inom psykiatri - t.ex som Skötare inom psykiatrisk vård>>. Fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om de erbjuder kurspaket "Vård och omsorg" eller Undersköterska-utb., eller ngt. annat liknande - kan heta olika på olika komvux. Det förekommer också intensiva utbildningar till Undersköterska - t.ex att man kan under ett år läsa alla de olika kurser som man annars brukar läsa på 3 terminer.

    Dock tror jag det kan bli svårt att få jobb på dagtid. Oftast är det schemalagda tider inklusive kväll, helg och även natt-jobb /eller sovande jour eller beredskaps-tjänst, så att man i alla fall kan bli inkallad med kort varsel även vissa nätter vid behov/.

    Om det är viktigt för dig att arbeta på "kontorstider", dvs vardagar på dagtid, då kanske yrken inom Skola och Förskola kan vara av intresse för dig, se t.ex Barnskötare>> där man träffar föräldrar och måste kommunicera med dem, dvs är alltså inte endast med barn man arbetar, utan även med föräldrarna. :)

    Inom skola - kika på följande yrkespresentationer: Skolvärdinna>>

    och Elevassistent>>

    Info om hur man blir behörig till högskola på REELL Komptetns finns här>>>

    Du har många olika möjligheter.

    Vill du in på högskola - kan du välja mellan att arbeta 2 år till och bli behörig på Reell kompetens>> eller komplettera på komvux mot Examensbevis.

    Du kan också med fördel kika runt på Yrkeshögskoleguiden>> - det finns många spännande yrkeshögskoleutbildningar. Formellt sett måste man ha gymnasiekompetens, men yrkeshögskola får ta in obehöriga (till skillnad från högskola) och jag tycker du bör söka alla de Yrkeshögskoleutbildningar som du finner vara av intresse. Man söker till en YH-skola direkt, där utbildning ges. Uppge i så fall i din ansökan att du söker i "fri kvot", dvs du ber att de gör en sammantagen bedömning av dina betyg, arbetslivserfarenhet och "övriga meriter" som t.ex kan vara din Hobby>>, arbete i föreningar eller att du tog mycket hand om yngre syskon eller annat som kan ev vara relevant till den utb du söker.

    Kika gärna på YH-Behandlingspedagog>>

    och på YH-Stödpedagog>>

    • : okej, men om jag nu väljer att gå den långa vägen. Att först läsa upp mina betyg på komvux till jag har en fullständig gymnasieutbildning, och sedan därifrån söker mig in på högskolan. Kommer jag ha jättesvår konkurrens om jag vill läsa till till exempel socionom?
    • Julia : Socionomutbildning finns på ett stort antal orter över hela Sverige. Det är ingen som vet om det om 2-3 år blir mycket stor konkurrens om platserna på Socionomprogrammet. Ju högre betyg du har desto större chans för dig att komma in. Gör du högskoleprovet, är du med även i HP-urvalsgruppen. Att Komma in på en högskoleutbildning är bara början, kan man säga. Sedan gäller det att klara hela utbildningen också och det är inte alla som gör. Sedan måste man få jobb och vilja och orka jobba också - och det är inte alla som gör det heller. Men Socionomprogrammet är känd för arbetsgivare och många söker just "socionomer", t.ex för att jobba som Socialsekreterare. Där det är stor brist idag - just nu är det lätt att få jobb som Socialsekreterare på ett Socialkontor.