Razmuz
    Hej!

    Jag går just nu sista året på samhällsprogrammet med inriktning beteende. Snart är det dags att välja högskola och jag har hittat administratörsprogrammet på Borås universitet och det verkar verkligen kul och skulle passa mig perfekt. Problemet är bara att jag inte vet vad man blir efter de tre åren på universitetet. Vad kan man jobba med efter det programmet?
    • Liselotte : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Razmuz!

    är man högskoIeutbiIdad Administratör>>, kan man t.ex söka jobb som Utredare>> eIIer som UtbiIdningsadministratör>> (på bIand annat högskoIor/universitet) och som handIäggare på oIika myndigheter, som t.ex Migrationsverket eIIer Skatteverket.

    Du ska också kunna söka andra jobb, som inte exakt Iigger "i Iinje" med den utbiIdningen, t.ex som arbetsförmedIare>> & som utredare på FK>>

    Jag kan tänka mig att du även skuIIe kunna få jobb som yrkesIärare på HandeIs- och administrationsprogrammet (kanske med några års arbetsIivserfarenhet först) om ingen behörig Iärare finns att få tag på... eIIer som någon annan sort Iärare>>

    Jag ska också samråda med koIIegorna och återkomme om vi kommer fram tiII att vi kan utöka svar tiII dig med fIer exempeI på yrken.

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, jag har nu pratat med en programansvarig på Administratörsprogrammet på högskoIan i Borås och fick svar att programmet kommer byta namn till Kandidatprogram i Offentlig Förvaltning.

    Under sista året på utbildningen går man en termins praktik och många studenter får sedan jobb på sina praktikpIatser. Var man praktiserar & sedan får jobb, är det för det mesta inom KommunaIa verksamheter - i olika förvaItningar. T.ex kan man få jobb som nämndsekreterare eller informatör eller på ekonomiavdeIningen. Inom programmet Iäser man både en heI deI Ekonomi, Juridik och kunskap om Offentlig förvaltning och därför kan man få ganska olika jobb - men för det mesta i olika kommunala förvaltningar.

    Man börjar med lite mindre kvalificerade arbetsuppgifter inom en kommunal förvaltning och kan sedan, om man vill "göra karriär" inom samma förvaltning eller byta till andra förvaltningar inom kommunen.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig fatta beslut om du vill satsa på just den utbildningen!

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Tack så mycket för svaret, var verkligen till hjälp! Låter spännande. Finns det någon möjlighet att få jobb i privat sektor också? :)
    • Anna : De ska nu döpa om programmet och kanske ändrar de innehåII också - ...? bra om du kontaktar de på utbildningen som "sitter på den info" men inte ens dem kan veta om privata arbetsgivare om fem år blir villiga att anställa t.ex dig... de privata arbetsgivare kanske inte ens finns idag. De kanske startar sitt företag strax innan du kan få jobb hos dem. De som personal på utbildningen kan svara på är om de känner till några f d studernade som fick jobb på privata företag. Vad programansvarig berättade för oss är att "de flesta av f d studerande jobbar inom kommuner". Vi har i och för sig inte frågade specifikt om Privata jobb efter det programmet... du kan skicka epost eller ringa till Borås högskola och fråga det. Du kan också boka tid hos deras Studievägledare och göra studiebesök på utbildningen, se på plats med egna ögon. Det kan bli både roligt och lärorikt! :)