Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, direkt efter gymnasiet kan det bli svårt att få jobb, då man inte lär sig ngt. yrke på samhällsvetenskapsprogrammet, men kika gärna på gymnasiekompetensyrken>>>.

    Behörighet till vidare studier får man med examen från samhällsvet.programmet - till jättemånga olika yrken - några exempel - Psykologisk coach>>jurist>>, journalist>>beteendevetare>>museipedagog>>, lärare i samhällsvetenskap, lärare i geografi, grundskolelärare, lärare i fritidshem, studie- och yrkesvägledare>>>, kulturvetare, antikvarie>>, sociolog>>.

    Och så kan man vidareutbilda sig sedan... t.ex Socionom>> kan vidareutbilda sig till samtalsterapeut eller till psykoterapeut.

    • : Jag menade vilka utbildningar blir man behörig till
    • Peter : Det beror delvis också på vilka Valbara Kurser du väljer till - exempelvis om du väljer Matematik 3 - då blir du behörig till fastighetsmäklarprogrammet; om du väljer Naturkunskap 2 - blir du behörig till Sjuksköterska, Arbetsterapeut, Fysioterapeut. Nya utbildningar kan också skapas på den tiden du går på gymnasiet som inte finns idag - t.ex utbud inom Yrkeshögskolan förändras ofta, för det följer arbetsmarknaden. Se exempel på vad som kan finnas inom Yrkeshögskolan på www.yhguiden.se
    • : Kan man då bli ingenjör tex byggingenjör om man lägger till de rätta kurser
    • Peter : ja, om man lägger till de rätta kurser, kan man bli ingenjör, t.ex byggingenjör.
    • : Ok, vilka kurser är dessa? Och har man möjligheten att lägga till dem i samhällsprogrammet eller behöver man komplettera i komvux och blir man då direkt behörig till högskoleingenjörs utbildningarna (Förlåt att jag ställer så många frågor men det är väldigt svårt i min skola att få tag på SYV)
    • Liselotte : För att bli behörig till Högskoleingernjörsprogrammen, behöver du godkända betyg i matematik 3, kemi 1 och fysik 2. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ibrahim,

    Se i programplanen för samhällsvetenskapsprogrammet << och du ser att matematik 3b får läsas som en programfördjupande kurs, men kemi och fysik får ej läsas som programfördjupande.

    Inom individuellt val får du t.ex läsa kemi 1 och fysik 2 - det är 200 poäng, då har du fysik 1a, 150 poäng _ som inte får plats inom programmet... du måste därför få lov att läsa fysik 1a som en "utökad kurs", utanför programmets 2500 obligatoriska poäng. Rektor kan säga Ja eller Nej till att du ska läsa utökat.. Det är inte din rättighet att läsa utökad kurs, men du kan fråga på skolan och vil hoppas du får Ja på din fråga.

    Om du inte får läsa utökat och om din skola över huvudet taget inte kan erbjuda läsa kemi och/eller fysik (vilket kan bero på att behörig lärare saknas) - kan du komplettera efter gymnasiet och på komvux kan du läsa kemi 1, fysik 1a och fysik 2 på sammanlagt 17.5 veckor - dvs inom en termin... om du läser på heltid.

    Liselotte