Lisen
    Hejsan!
    Jag undrar vad man kan bli för yrken om man går linjen kriminologi? Allstå om de bara går att bli polisen, eller andra typer av yrken också?

    Sedan undrar jag också var man kan gå denna linje, jag hittar en skola i Stockholm men undrar om det finns några fler, och kanske några som är kommunala?

    Tack :)
    • Peter : Vilken skola har du hittat? :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisen, menar du profil Kriminologi på samhällsvetenskapsprogrammet? I så fall så blir man inget speciell "på det" - det är bara några få kurser som inte krävs för behörighet till någon vidare utbildning, men som man läser för att man tycker det är roligt. Man blir inte Kriminolog<< eller Paralegal<< eller Jurist<< eller Kriminalvårdare<< - om man läser profil Kriminologi på gymnasiet, utan man får "allmän gymnasiekompetens" och blir - i fall man får examensevis - behörig till ett stort antal olika eftergymnasiala utbildningar - både på högskolan och på yrkeshögskolan. Och detta, oavsett om man läste profil Kriminologi eller någon annan profil eller ingen profil ... för vad det handlar om är att man i profiLen "kriminologi" så väljer gymnasieskola "åt dig" som programfördjupande eller som kurser inom individuellt val - Privatjuridik, Affärsjuridik och riktar in kursen Humanistisk & samhällsvetenskaplig specialisering mot "juridik"/"rättsväsendet" + att eleverna uppmanas välja tema för gymnasiearbete som har på ngt. sätt med Kriminologi att göra... profilen utgör kanske i bästa fall en femte del av utbildningen, ofta mindre.

    Man kan också själv välja tema för gymnasiearbete som har med juridik/rättsväsendet/kriminologi att göra. Vilka valbara kurser som erbjuds, har eleven inte kontroll över... så här är det bra om man på förhand vet att de valbara kurser som man är intresserad av - erbjuds. Men, å andra sidan, så blir det "på bekostnad" av möjlighet att läsa kurser för Meritpoäng<<. Eftersom det i så fall inte finns plats i studieplanen för att läsa engelska 7 som ger 1.0 i merit... matematik 3, som ger 0.5 i merit och kanske man också missat på "moderna språk" - och inte uppnår max i merit. Meritpoängen ger stor fördel i konkurrensen om plats på högskola/universitet.

    Är du intresserad av Kriminologi, kanske bör du kika på inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet. Men om du vill gå samhällsvet.programmet med profiL Kriminologi - ska jag nu se vilKa skolor som kan hittar i stockhoLm som erbjuder det... :)

    Jag ser att 'Drottning Blankas << erbjuder profil Kriminologi. Jag minns att även Täby enskilda zz<<har förut erbjudit den men kan ej se att de fortfarande gör det... kan ställa fråga till dem och se vad de svarar.

    I Stockholm erbjuds SA, inriktning Beteendevetenskap på 28 gymnasieskoIor - se deras presentationer på den här sidan på GymnasieGuiden.se << och du får hemskt gärna kika på alla de presentationerna. Det är på den inriktningen som profiL KriminoIogi brukar erbjudas. Vad som skolorna lägger in i profiL "kriminologi" kan variera - det kan handla om en kurs + uppmaning att välja tema för gymnasiearbete inom kriminoIogi - så det behöver inte alls vara mycket som skiljer från utbildning som inte är "profil kriminologi", alltså.

    Vad skolorna lägger in i olika "profiler" är inte fastställt "uppifrån" ... utan kan variera extremt mycket... - så kika gärna också på VAD SOM INGÅR, fråga vad som skiljer sig från utbildning som inte är inom "den profiLen"... Du får också gärna återkomma till oss berätta vilka skolor som svarar att de har profil Kriminologi eller någon annan profil. Vi tackar på förhand för info! :)