Adriana
    Jag har studerat till behandlingspedagog i nästan 3 år , men skulle vilja utbilda mig till kurator. Hur mycket har jag att komplettera då? Eller finns det möjligheter att komplettera detta eller måste jag gå socionomutbildningen först för att kunna bli behörig?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adriana!

    "kurator" är i Sverige inte ett legitimationsyrke och det står därför arbetsgivaren ganska så fritt att anställa vem de vill. Allt som oftast är det Socionomutbildningen som efterfrågas när man söker att anställa en kurator.

    Du kan söka jobb som kurator och det finns ej ngt. förbud att anställa en person med din utbildning till en kuratorstjänst.

    Hälsningar

    Peter SYV