Lawin
    Hej.

    Jag gick ut naturlinjen men har inte nog med poäng för att söka till en högskola och jag har F i Matematik 2, 3, Kemi 1.

    Här är ämnen jag klarat och fått poäng i:

    Engelska 5
    Engelska 6
    Engelska 7
    Historia 1b
    Idrott och Hälsa 1
    Matematik 1c
    Religionkunskap 1
    Samhällskunskap 1b
    Svenska 1
    Svenska 2
    Svenska 3
    Biologi 1
    Fysik 1
    Moderna Språk
    Webbutveckling 1
    Nätverksteknik 1
    Digitalt Skapande 1
    Information och Teknik 1
    Psykologi 1
    Psykologi 2
    Naturvetenskaplig
    Gymnasiearbete

    Är jag tvingad att klara Matematik 2, 3 och Kemi 1 för att få ansöka till högskolan bara för att jag gått natur? Känns jobbigt då det jag vill söka inte kräver dessa ämnen. Jag tror jag har runt 300p att klara men vill då helst gärna välja något jag är bra på/är intresserad i för att nå dessa. Jag är född 1995 och gick ut gymnasiet för några få år sedan.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det finns ett antal "frågetecken" - t.ex vilken kurs i Psykologi 2 du har betyg i?

    Vilken kurs i fysik 1 har du betyg i - i fysik 1a eIIer fysik 1b1 (det är oIika antal poäng i de två kurser i fysik 1)?

    I kursen "nätverksteknik" behöver jag ha kurskod - för att det finns inte någon kurs som heter "närverksteknik 1" utan det finns två olika kurser med 2 olika koder. Vilken kod har din kurs?

    Det finns en kurs som heter Teknik1 och som är på 150 poäng. Du skriver "information och teknik1" - någon sådan kurs finns inte.

    Du kan med SYV på komvux göra planering mot Examensbevis från "humanistiska programmet" eller från "estetiska programmet". I de två programmen behöver man endast läsa matematik 1 och där har du redan betyg i.

    Har du betyg i EN KURS Moderna språk, 100 poäng? ViII du inte läsa mer moderna språk? I så fall är det bäst att göra planering mot examensbevis från Estetiska programmet, där du ej behöver Iäsa varken sig mer matte eller moderna språk än du redan har. Du behöver dock göra om gymnasiearbete, inom det programmet som du ska ha examensbevis ifrån. Om det nu ska vara ett annat program än naturvetenskapsprogrammet... Om det ska vara naturvet.programmet - då behöver du betyg i matte 2c och 3c och även i kemi 1. I en av de kurserna har du ha F betyg men i de andra två måste du ha godkänt betyg, minst E. I så fall slipper du göra om gymnasiearbete.

    Om du tar examensbevis från komvux senare än 1 jan 2017 - "förlorar" du betyg och poäng i kursen Idrott och hälsa 1 (eftersom reglerna ändras och efter 1 jan 2017 får man inte längre ta in betyg i idrott&hälsa 1 in i examensbevis från komvux).

    Den snabbaste vägen mot gymnasieexamen från komvux är för dig att få godkänt betyg i matte 2 och i en av kurserna matte 3 eller kemi 1.

    Annars så kan du läsa andra kurser än matte och kemi, men i så fall måste du

    1. göra planering med syv på komvux

    och

    2. du måste göra om gymnasiearbete inom "rätt program" - t.ex inom Estetiska programmet /estetik och media/.

    Mitt råd är att du tar ditt Studiebevis till syv på komvux och att ni gör planering av examensbevis tillsammans.

    • : Jag har läst Psykologi 2a.
    • : Dator och nätverksteknik heter kursen
    • : information och kommunikation 1 menade jag och INTE information och teknik, skrev fel där.
    • : Fyisk 1a, 150 poäng är kursen studerade
    • : Fysik 1a*
    • : Jag har betyg i Moderna Språk Steg 3, 100 poäng bara.
    • : Så om jag förstår dig rätt behöver jag klara Matematik 2 och Kemi 1 samt en ny 100p kurs för att ersätta Idrott och Hälsa 1 som försvinner. Med andra ord 300 poäng. Men jag kan alltså ta examen även fast jag har F i Matematik 3c så länge jag klarar Kemi 1 och Matematik 2c?
    • Mikael : Du behöver inte ersätta kurs idrott och hälsa 1, som försvinner, därför att det för examensbevis från komvux räcker med 2400 poäng, 100 p. mindre än på gymnasiet. Det går att i examensbevis på komvux ha max 150 poäng F. Dock drar det ner meritvärde ganska mycket, men om du inte viII eller kan läsa upp alla kurser till minst E-nivå, så får du Grundläggande behörighet i alla fall. Det är möjligt att du ej behöver ha betyg i Kemi1 in i examensbevis från komvux. Det bästa är att göra planering med SYV på komvux i din kommun!
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har kikat på dina kurser och fick fram att de i ganska hög grad motsvarar examen från flera olika högskoleförberedande program - se här i hur många % de stämmer med innehåll i olika program:

    Du kan lika snabbt komplettera upp till examen från Estetiska programmet, t.ex - då slipper du läsa matte 2 och 3 och kemi. Du kan kanske också läsa några till kurser - och få ännu högre meritvärde på dina gymnasiala betyg.

    Jag tycker att det bästa du kan göra är att ta dina betyg till SYV på komvux och att ni diskuterar saken och gör planering tillsammans.

    • Mikael : Gymnasiearbete är en 100 poängskurs och tar lika lång/kort tid att göra än att läsa vilken annan 100-poängskurs som helst /de flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng/.