Cecilia
    Hej,
    Jag jobbar för en concierge och detta gäller egentligen inte mig, utan en av våra kunders son, född 2000.
    Han studerar nu på gymnasiet, och har 2 år kvar innan flytt till USA äger rum.

    Men när de gäller USA så är det oftast bra att vara förberedd och planera i god tid. Vad är det som gäller för att komma in på Universitet i USA? Hur kan man redan nu förbereda sig för att lättare komma in?

    Jag hoppas ni kan hjälpa mig att assistera den här kunden.
    Tackar så mycket för hjälp på förhand!

    Vänliga hälsningar,
    Cecilia
    cecilia.a@quintessentially

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,

    Fråga SYV är experter på utbildningar inom Sveriges gränser, och vi kan därför inte ge så mycket information om utbildningar utomlands. Det vi kan göra är att skicka länkar till de hemsidor som vi bedömer som aktuella och pålitliga och så har vi gjort några sammanställningar om vad som är bra att tänka på om man funderar på att studera utomlands.

    Information om studier utomlands<< - på www.framtid.se

    Info på Studera.nu om studier på eftergymnasial nivå i USA<<

    Och här får du länkar till våra egna sammansällningar av info:

    om språktester inför utlandsstudier<<

    om vad som är bra att tänka på när man planerar studera utomlands<<.

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det jag vill tipsa om är kanske självklart, men jag tänker att jag skriver det i alla fall! :) - Sök information på Universiteternas egna hemsidor, de universitet där man vill studera och KONTAKTA personal på de universiteten - de är intresserade att få sökande till sina utbildningar och är ofta myckt behjälpliga på olika sätt.

    Sedan är det också sjlälvklart att det är bra att kunna så mycket engelska som möjligt i tal och i skrift - om man vill läsa i USA (och om man vill jobba i USA - allmänt... om man vill vistas i USA) - och även Spanska kan vara bra att kunna.

    Jag vill också tipsa om att i god tid innan åka och se på plats med egna ögon... vad man kommer att söka till... som i detta fallet när eleven ska söka till universitetet i USA om 2 år - om det finns möjlight att åka till USA på sommaren och åka runt och med egna ögon se de universitet där man vill läsa - mycket kan man lösa "på plats", ... i alla fall kan man få en bättre uppfattning - om man vill spendera flera år just i "den miljön" eller inte.

    Det där med terminsavgifter och visum för studenter  - är också självklara saker ... men det är så många olika "moment"... och det är viktigt att inte glömma ngt.

    Det finns allmänt olika sätt att "handskas" med problemet:

    1. anlita en Studieformedlare<<< som tar givetvis betalt för sina tjänster och som gör grovjobbet åt en - samlar och presenterar information och hjälper till på olika sätt;

    eller

    2. gör själv - och om man väljer att ordna allt på egen hand som "freemover", är mitt råd att göra en lista:

    a) visum - behöver jag visum för studier i USA? ta reda på det...

    b) kostnader - terminsavgifter, boende, levnadsomkostnader...

    c) boende på studieorten

    d) försäkringar?

    e) hälsoaspekt - vaccinationer? om man har någon form av medicinering - får jag ta med mig mina mediciner från Sverige? eller kan jag få tag på dem i USA?

    f) i vilket land vill jag helst arbeta efter mina studier i USA? Om det är i Sverige - ta reda på vilka regler som gäller i Sverige med utländs utbildning i "det aktuella yrket".

    g) får jag arbeta i USA när jag studerar där (som extrajobb) - det är inte alls självklart att man som gäststudent får det... bra att få reda på det, även om man idag inte tror att man vill jobba extra, men när man väl är på plats och blir erbjuden extrajobb och vill ta det - ... ? det är bra att på förhand ta reda på vilka regler som gäller (och reglerna kan variera - beroende personens Medborgarskap, typ av uppehållstillstånd i Sverige och i USA ... man kan kandske från början söka en annan typ av visum, som kommer att ge rätt att både studera och arbeta? - i den frågan kan man kontakta ambassad-konsulat-personal - det kan finnas info på ambassadens/konsulatets hemsida om det också.

    ... Som sagt, självklara saker, men eftersom det är så många olika MOMENT gör att man lätt kan glömma ngt. viktigt tyvärr. Det är därför mitt råd att göra en "checklista" -  och en "USA-portfölj" som kan vara en stor pärm eller en riktig portfölj/väska där man lägger allt viktigt som har med kommande USA-studier att göra - dokument, kontaktuppgifter (visitkort) mm.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Peter syv

    Amanda SYV

    Hej Ceclia!

    Många college och universitet i USA accepterar endast studenter som uppnått ett särskilt GPA (GPA är en förkortning på Grade Point Average. Detta är ett medelvärde av dina betyg. Hur högt eller lågt ditt GPA ska vara för att bli antagen är upp till varje college eller universitet att bestämma.)

    Vi på ibs-education.com samarbetar med noga utvalda college och universitet i USA och när du studerar i USA via oss ingår ditt boende i kursavgiften, vanligtvis första terminen, men i vissa fall ett helt läsår.

    För att studera i USA behöver man ansöka om ett studentvisum. Alla sökande måste besöka amerikanska ambassaden i Stockholm för en kort intervju för att få ut sitt visum. Inför besöket på den amerikanska ambassaden behöver du fylla i ett flertal blanketter och handlingar som du hittar på ambassadens hemsida.

    Ceclia du är välkommen att kontakta mig med dina frågor och funderingar. Jag nås på [email protected] eller 0771202080.

    Hälsningar!

    Amanda

    www.ibs-education.com